BM20VBSCH Spotřebitelské chování (PVPB/VOP)

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2021
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Bc. Natalja Sibileva (přednášející)
prof. Mgr. Lucia Spálová, PhD. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Spotřebitelské chování

Garant předmětu: doc. Mgr. Lucia Spálová, PhD.
Vyučující: doc. Mgr. Lucia Spálová, PhD.
Zkoušející: doc. Mgr. Lucia Spálová, PhD.
Způsob ukončení předmětu: zkouška (semestrální projekt a jeho prezentace)
Rozsah výuky: 24 hodin
Počet kreditů: 4


Cíl předmětu:

Absolvent(ka) tohoto předmětu by měl(a) zvládat následující problematiku:
Cílem výuky je na princípe prepojenia teoretických a praktických konceptov porozumieť spotrebiteľskému a nákupnému správaniu. Študenti si osvoja vedomosti z kľúčových interdisciplinárnych aspektov psychológie, marketingu a manažmentu s dôrazom na poznanie a predikciu spotrebiteľského správania v kontexte spoločenských zmien digitalizácie spoločnosti.

Hlavní témat předmětu:

Téma č. 1: Spotrebiteľ a spotrebiteľské správanie: definície, prístupy, interdisciplinárne presahy psychológie, marketingu a manažmentu
Téma č. 2: Spotrebiteľ a digitálna značka: tvorba značky v digitálnom prostredí, hodnoty značky v aspekte psychológie osobnosti
Téma č. 3: Segmentácia cieľových skupín: typologické koncepty psychológie osobnosti, funkcionálne typológie osobnosti, typológie podľa nákupného správania, typológie podľa životného štýlu
Téma č. 4: Digitálny spotrebiteľ: cieľové skupiny, nový model spotrebiteľského správania (zážitkové poznávanie, spoločenská zodpovednosť, enviromentálne prístupy), tvorba persón
Téma č. 5: Sociálne koncepty modelov/doporučovateľov v oblasti digitálneho marketingu: influenceri, ambasádori, celebrity, youtuberi a ich vplyv na spotrebiteľské správanie
Téma č. 6: Komunikačné stratégie v digitálnych médiách v aspekte typológie spotrebiteľa (nehierarchické modely, model ELM)
Téma č. 7: Motivácia, percepcia, učenie, postoj a postojové zmeny – determinanty v spotrebiteľskom správaní
Téma č. 8: Interakcia so spotrebiteľmi: On-line a off-line nástroje digitálnej marketingovej komunikácie v oblasti CRM
Téma č. 9: Udržanie digitálnej komunity spotrebiteľov (aspekt dôvery) – prevencia, krízová komunikácia
Téma č. 10: Právna ochrana spotrebiteľa
Téma č. 11: Prípadové štúdie inovatívnych marketingových kampaní s výraznou podporou interakcie spotrebiteľa so značkou
Téma č. 12: Prezentácia vlastného marketingového konceptu

Podmínky ukončení předmětu:

Ukončení předmětu má formu semestrálního projektu a jeho prezentace před vyučujícím. Studenti připravují zadaná témata semestrálního projektu, případně téma vlastní, podle předepsaných kritérií a předepsaného formátu. Studenti zpracovávají semestrální projekt individuálně.

Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu a jeho prezentaci. Výsledné zpracování semestrálního projektu má obdobnou strukturu a náležitosti jako závěrečné práce - úvod, cíl, metodika, zpracování řešení, výstupy, závěr včetně veškerých formálních náležitostí závěrečné práce (citace literatury, seznam zdrojů apod.).

Prezentace semestrálního projektu před vyučujícím (včetně zpracované prezentace v power point v rozsahu cca 5 – 10 slidů na cca 10 minut) a prokázání orientace v problematice kurzu jsou podmínkou úspěšného ukončení předmětu. Pro prezentace semestrálních projektů budou vypsány termíny v Moggis obdobně jako pro ústní zkoušku, na které se budou studenti hlásit.

Technické požadavky na semestrální projekt:
Finální semestrální projekt: student zpracovává závěrečný semestrální projekt v rozsahu cca 15 stran obsahu (bez titulní strany, obsahu, seznamu zdrojů apod.) s tolerancí 2 strany, a to ve formátu word nebo pdf, times new roman 12, odstavec 1.5, citace dle citační normy.
Finální verzi semestrálního projektu odevzdává student do vypsaného úkolu přes Google Clasroom v termínu od 31. 1. do 14. 2. 2021 tak, aby byl projekt nahrán do GC nejpozději do 3 pracovních dny před termínem zkoušky.


Hodnocení kurzu:
Teoretické a odborné spracovanie témy 60 bodů
Náročnosť a novosť témy 10 bodů
Prezentace 20 bodů
Aktivita na seminári 10 bodů
CELKEM 100 bodů


Celkové hodnocení kurzu:

100 – 95 bodů výborně 1,0 A
94 – 88 bodů velmi dobře 1,5 B
87 – 81 bodů dobře 2,0 C
80 – 74 bodů uspokojivě 2,5 D
73 – 66 bodů dostatečně 3,0 E
65 – 60 bodů neuspěl(a) 3,5 FX
59 a méně bodů nevyhověl(a) 4,0 F

Základní literatura:
• VYSEKALOVÁ, J.: Chování zákazníka, Jak odkrýt tajemství „černé skříňky“, Grada, Praha. 2011. I
• SBN 978-80-247-3528-3
• SCHIFFMAN, L. G.-KANUK, L. L. 2004. Nákupní chování. Brno : Computer Press, 2004, ISBN 80-251-0094-4.
• RICHTEROVÁ, K. a kolektív: Spotrebiteľské správanie. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2010. 258 s. ISBN 978-80-225-2931-0
• KOHOUTEK, R., ŠTÉPANÍK, J.: Psychologie práce a řízení. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. 226 s. ISBN 80-214-1552-5.
• SZARKOVÁ, M.: Psychológia pre manažérov a podnikateľov. Bratislava: SPRINT, 2004. 279 s. ISBN 80-89089-36-9. VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0393-9

Doporučená literatura:
• PELSMACKER, P. 2003. Marketingová komunikace, Praha:Grada, 2003, ISBN 80-247-0254-1.
• PROVAZNÍK A KOL. 2002. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada , 2002, ISBN 80-247-047
• RIEGEL, K. 2007. Ekonomická psychologie. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-247-1185-0.
• TELLIS, G. 2000. Reklama a podpora prodeje, Praha: Grada, 2000, ISBN 80-7169-977-7


Studijní pomůcky:
https://www.info.cz/strategie https://strategie.hnonline.sk/
https://adma.sk/ https://aka.cz/
http://www.effie.sk/ https://effie.cz/
https://zlatyklinec.sk/sk
https://sava.sk/

Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.