EK122 Kvantitativní metody v řízení

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2025
Extent and Intensity
2/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D.
Katedra ekonomie a ekonomiky – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje studentům základní i pokročilé techniky operačního výzkumu, které lze aplikovat v managementu a pro optimalizaci zejména tržeb v podniku. Jedná se o aplikaci v takových typech podniků, které čelí stochastické poptávce a umožňují aplikovat principy cenové diskriminace. Předmět formou aplikačních příkladů na seminářích ukazuje jednotlivé techniky, které slouží k optimalizaci či výstavbě pokročilejších systémů řízení tržeb a manažerského rozhodování jako celku.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti získají přehled o metodách predikce časových řad, optimalizačních metodách s využitím lineárního i nelineárního programování. Studenti jsou schopni samostatné aplikace optimalizačních technik v rámci řízení podniku při respektování stanoveného podnikového cíle (zpravidla maximalizace tržeb nebo ziskového ukazatele). Absolventi získají orientaci v problematice revenue managementu a jsou schopni implementovat tyto dovednosti do pozic revenue manažera nebo finančního manažera podniku.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. Úvod do kvantitativních metod
  • 2. Manažerské rozhodování - úvodní informace
  • 3. Metody manažerského rozhodování
  • 4. Metody odhadu vah kritérií
  • 5. Vícekriteriální hodnocení variant
  • 6. Optimalizace v manažerském rozhodování
  • 7. Historicko-metodologická východiska optimalizace tržeb
  • 8. Řízení tržeb a ekonomická teorie
  • 9. Historie hodnoty a ceny
  • 10. Cenová elasticita a cenová diskriminace
  • 11. Analýza časových řad a metody predikce
  • 12. Nástroje revenue managementu
  • 13. Aktuální trendy v revenue managementu
Literature
    required literature
  • JABLONSKÝ, Josef. Operační výzkum: kvantitativní modely pro ekonomické rozhodování. 3. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-44-3
  • FOTR, Jiří a ŠVECOVÁ, Lenka. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. Třetí, přepracované vydání. Praha: Ekopress, 2016. ISBN 978-80-87865-33-0
  • PETŘÍČEK, Martin. Revenue management v ubytovacích službách: výstavba stochastického optimalizačního modelu. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-208-4
    recommended literature
  • FOTR, Jiří a HNILICA, Jiří. Aplikovaná analýza rizika ve finančním managementu a investičním rozhodování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Expert. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5104-7
Teaching methods (in Czech)
Tematické přednášky a aplikační problémy na cvičeních. Studenti KS využijí řešení předložených příkladů dle materiálů v IS.
Assessment methods (in Czech)
Zápočtový písemný test (aplikační problém). Zkouška ústní formou.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2025/EK122