MA106 Marketingové strategie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2011
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Klánová (přednášející)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Marketingové strategie navazuje na základní znalosti marketingu, které student získal na bakalářském stupni studia, jakož i na znalosti z oblasti managementu, ekonomie a podnikové ekonomiky, psychologie, práva a jiných vědních disciplín a oborů, a tyto znalosti významně rozšiřuje. Objasňuje význam strategického řízení, úlohu vizí, misí, strategických cílů, cílů jednotlivých funkčních oblastí a soustřeďuje se na objasnění procesu tvorby marketingových cílů a vypracování marketingových strategií vedoucích k naplnění marketingových cílů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět procesu strategického řízení včetně řízení marketingového, vysvětlit proces tvorby a hodnocení strategií, jakož i navrhnout strategie vedoucí k dosažení stanovených cílů.
Osnova
1. Úvod do studia předmětu. Strategický marketing - součást strategického managementu.
2. Proces strategického řízení firem - vize a mise, strategické cíle, strategie a strategické procesy.
3. Marketingové plánování - marketingová situační analýza, výchozí krok marketingového plánování a předpoklad tvorby marketingových strategií.
4. Marketingová situační analýza – specifické metody situační analýzy.
5. Marketingové cíle a marketingové strategie; Ansoffova matice.
6. Strategie výběru cílového trhu, vliv pozice na trhu na výběr strategie, analýza konkurence a volba konkurenční strategie.
7. Produktové strategie – strategie v oblasti jednotlivých komponentů komplexního produktu.
8. Cenové strategie – strategie v souvislosti s životním cyklem produktu; metody tvorby cen. 9. Distribuční strategie – distribuční systémy (horizontální, vertikální), franchising aj. Nové trendy v oblasti distribuce.
10. Komunikační strategie. Reklama, podpora prodeje, PR, přímý marketing, osobní prodej; nové trendy v oblasti komunikace. Integrace komunikace.
11. Strategie v dalších oblastech rozšířeného marketingového mixu.
12. Úloha firemní kultury v procesu tvorby strategií. Předvídání změn ve firmě, změna a rozhodování ve firmě. Proces plánování změn, model řízené změny. Úloha konzultantů v procesu změny. Diagnostický proces, intervenční strategie a její realizace.
13. Podíl zaměstnanců na realizaci změny, tvorba týmů pro realizaci změn. Změna firemní kultury, konflikt ve firmě, překonávání odporu ke změnám. Řízení strategické změny ve firmě.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Strategie a trendy. Praha: Grada Publ. 2008
    doporučená literatura
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing. 2. Rozšířené vydání. Praha: C.H. Beck 2010
  • SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing 2003.
  • DRDLA, M., RAIS, K. Řízení změn ve firmě. Brno: Computer Press 2001.
  • DOHNAL,. Řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada 2002.
  • LYKOVÁ, J. Marketingový audit a kontrola. Praha: Grada 2000
Výukové metody
Přednášky s praktickými aplikacemi (prezenční, komb.); prezentace práce studentů (prezenční.); samostatná práce studentů; samostudium literatury; cvičení; řešení případových studií (prezenční., komb.).
Metody hodnocení
Studenti prezenční formy studia:
2 písemné testy na cvičení, semestrální práce a její obhajoba; případně řešení případové studie - dle zadání cvičícího.
Zkouška: písemná po splnění podmínek stanovených cvičícím.

Studenti kombinované formy studia: vypracování a odevzdání semestrální práce v rozsahu 8-10 stran
Zkouška: písemná (nutno odeslat 14 dní před předpokládaným termínem zkoušky semestrální práci)
Informace učitele
Témata semestrálních prací pro studenty kombinované formy studia:

1. Marketingová situační analýza firmy (hotelu, restaurace, CK aj.) a její vliv na marketingový mix firmy
2. Analýza makroprostředí a její dopad na činnost firmy
3. Analýza mikroprostředí a její dopad na činnost firmy
4. Analýza konkurence s využitím modelu pěti sil
5. Portfolio analýza produktů firmy s využitím matice BCG
6. Analýza stávajících strategií firmy v procesu změn
7. Aplikace marketingových strategií ve firmě (v procesu změn)
8. Proces výběru cílového trhu firmy
9. Vyhodnocení potenciálu tržních segmentů
10. Identifikace nákupního procesu spotřebitele (hosta)
11. Identifikace stížností – podnět ke zlepšení marketingové činnosti firmy
12. Vyhodnocování marketingových cílů firmy
13. Analýza konkurence a volba konkurenční strategie
14. Tvorba produktové strategie
15. Volba strategie firmy s využitím Ansoffovy matice
16. Stanovení cílů v oblasti marketingové komunikace a výběr strategie komunikačního mixu
17. Faktory ovlivňující tvorbu cen a volba cenové strategie
18. Postavení marketingu ve firmě
19. Úloha podnikové kultury při implementaci marketingu ve firmě
20. Zhodnocení úspěšnosti stávající marketingové strategie….(možnost výběru: strategie na stávajících trzích, strategie produktu, strategie distribuce, strategie cenová, strategie marketingové komunikace)
21. Návrh strategie uvedení nového produktu na trh
22. Nové trendy v oblasti vybraného komponentu marketingového mixu
23. Vlastní téma – nutno odsouhlasit s vyučujícím

Semestrální práce:
1. Titulní list – u jména je uveden kód studenta/studentky, ident předmětu (MA106) a e-mail (nepočítá se do stanoveného rozsahu práce)
2. Obsah (včetně uvedení stran; obsah se nezapočítává do stanoveného rozsahu práce)
3. Úvod
4. Teoretická část ( max 1/3 z celkového obsahu)
5. Praktická část (2/3 z celkového obsahu)
6. Závěr
7. Seznam literatury (nepočítá se do stanoveného rozsahu práce)
8. Přílohy (nepočítají se do stanoveného rozsahu práce)

Hodnocení semestrální práce:
A – B originalita a kreativita, vlastní přínos; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce VŠH v Praze
C - D dobrá práce, kdy analýza je uskutečněna na vyhovující úrovni a navrhovaná doporučení vycházejí z této analýzy; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce
E – vyhovující práce, analýza je povrchní, chybí kritické názory studenty, případně navrhovaná doporučení jsou povrchní; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce
FX – velmi slabá práce, analýza je na nedostatečné úrovni, student neformuluje žádné názory, návrhy jsou neodůvodněné, nepodložené výsledky analýzy; práce obsahuje formální nedostatky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2012, zima 2012, léto 2013.