MK106 Znalostní a informační management

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2012
Rozsah
2/2. KS: 4|4|4, celkem 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martina Beránek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Martina Beránek, Ph.D.
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu MK106 je získání teoretických základů praktických dovedností v oblasti, získávání, ochrana a analýza informací, vznik nových znalostí pro rozhodování v řídícím procesu, objevování a motivování znalostních pracovníků, sdílení informací a znalostí v rámci celé organizace a široce chápané komunikace v krizových situacích firem a institucí

Znalosti: Student v předmětu MK106 získá základní přehled o problematice znalostní a informačního managementu a Competitive Intelligence.

Kompetence: Student by absolvováním předmětu MK106 měl být schopen analyzovat základní děje znalostního a informačního managementu, znát nástroje Competitive Intelligence a jejího legálního použití v konkurenčním boji.

Dovednosti: Absolvování předmětu MK106 by mělo přispět ke schopnosti studenta orientovat se základech znalostního a informačního mangementu a vyhodnocovat situace v procesu řízení zaměstnanců, znát a ovládat jednotlivé taktiky a strategie objevování, vedení a motivování znalostních pracovníků . Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na všech úrovních managementu. Důležitá je zejména schopnost analyzovat chování jednotlivých zaměstnanců a jejich efektivní zapojení do procesu sdílení informací a znalostí.
Osnova
  • Předmět obsáhne dva relativně samostatné problémové okruhy:
  • a) znalostní a informační management
  • b) Competitive Intelligence. V oblasti znalostního a informačního managementu je kladen důraz na rozpoznání znalostních pracovníků, jejich vedení a motivování, sdílení informaci a znalostí v rámci organizace, tvorby komunit a učící se organizace. Studium se Akcent bude kladen na rozdíly mezi komunikací v nekrizových standardních podnikatelských podmínkách a v krizové tísni. Výuka bude demonstrována a procvičována příkladech z reálné praxe. V oblasti CI si posluchači osvojí základy získávání, ochrany a analýzy informací z různých zdrojů, jejich přetváření do nových znalostí potřebných pro rozhodovací procesy při řízení firmy generování informací z vlastní firmy, monitorování vysokých objemů nestrukturovaných textových i číselných informací profesionálních aplikací a nalezení jejich relevantních složek, ochrana před nekalosoutěžním jednáním konkurence.
Literatura
    povinná literatura
  • MOLNÁR, Z. Competitive Intelligence. 2009. ISBN 978-80-245-1603-5. info
  • MLÁDKOVÁ, L. Management znalostních pracovníků. 2008. ISBN 978-80-7400-013-3. info
    doporučená literatura
  • ČASTORÁL, Z. Strategický management změn a znalostí. 2010. ISBN 978-80-86723-94-5. info
    neurčeno
  • PETŘÍKOVÁ, R. Moderní management znalostí. 2010. ISBN 978-80-7431-011-9. info
Metody hodnocení
Student zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu.
Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ).
Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
KS: 4|4|4, celkem 12.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015.