CR150 Systémy kvality v hotelnictví a lázeňství

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2015
Rozsah
2/1. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Attl, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student získá základní přehled o tématu kvality a jejího managementu. Porozumí vývoji přístupů a současným koncepcím řízení kvality. Bude znát strukturu a obsah hlavních systémů managementu kvality, a to standardů ISO 9001, Modelu excelence EFQM a Modelu CAF. Pochopí principy a specifika řízení kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Bude mít přehled o vybraných národních systémech řízení kvality služeb cestovního ruchu v evropských zemích. Student bude umět analyzovat a posoudit řízení kvality v konkrétních podmínkách hotelových podniků, lázeňských a gastronomických organizací. Dokáže aplikovat teoretické poznatky standardů ISO a modelů podnikatelské úspěšnosti do procesů poskytování služeb v organizacích cestovního ruchu. Student bude schopen navrhovat řešení pro řízení a zlepšování procesů v hotelových podnicích, lázeňských a gastronomických organizacích. Bude kompetentní pro navrhování opatření pro efektivní činnost organizací cestovního ruchu. Student bude schopen porozumět novým trendům a inovacím v oblasti systémů managementu kvality.
Osnova
  • Osnova předmětu:
  • 1. Vymezení pojmů kvalita a systémy managementu kvality
  • 2. Charakteristika a vysvětlení hlavních přístupů a trendů – podnikové a oborové standardy
  • 3. Vývoj názorů na systémy řízení kvality
  • 4. Model ISO 9000
  • 5. Model TQM – Modely podnikatelské úspěšnosti
  • 6. Model CAF
  • 7. Obecné principy zabezpečování kvality a zavádění systémů jejího řízení v podnikové sféře a veřejné správě
  • 8. Specifika managementu kvality v oblasti služeb cestovního ruchu
  • 9. Aplikace systémů managementu kvality podle ISO 9000 v organizacích cestovního ruchu, tj. hotelech, lázeňských zařízeních, restauracích, cestovních kancelářích a agenturách
  • 10. Prezentace Národních systémů managementu kvality služeb cestovního ruchu v evropských zemích
  • 11-13. Případové studie a workshopy zavádění systémů managementu kvality ve vybraných organizacích cestovního ruchu
Literatura
    povinná literatura
  • NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-071-6
    doporučená literatura
  • NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek. Praktické procvičení získaných znalostí v rámci seminářů včetně samostatné práce studentů
Metody hodnocení
Zpracování aktuálního tématu týkajícího se turismu formou týmové prezentace. Závěrečný zkouškový písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.