EK065 European Union and Czech Republic

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2017
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Jana Kalabisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Jana Kalabisová, Ph.D.
Katedra ekonomie a ekonomiky – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy fungování celé Evropské unie. Důraz je kladen především na uvědomění si dvou základních principů - národního a nadnárodního, podle kterých se následně odehrává dělení institucí, jejich pravomoci a fungování. Předmět uvádí do problematiky EU v celé své šíři - od institucionální výstavby, historii, politiky, Schengen až po problematiku Eura a celkové ekonomické výkonnosti EU. Součástí předmětu je také představení České republiky v dimenzích EU a pohled na aktuální problémy spojené s fungováním EU i okolního prostředí. Pro studenty je podstatné si uvědomit, že dění v Evropské unii se odehrává na základě každodenních událostí a celý tento proces velice dynamický. Předmět studenty také seznamuje s tím, že myšlenka evropské integrace sahá dále do historie a je de facto součástí vývoje většiny evropských zemí. Z tohoto důvodu jsou také kladeny nároky na zapojení studentů během výuky - zpracování prezentace na vybranou zemi, která je součástí EU a také uvedení aktuality týkající se problematiky EU. Znalosti: Student předmětu CR073 Evropská unie a Česká republika získá základní přehled o fungování Evropské unie, její struktuře a politikách včetně aktuálního vývoje, dále o jednotlivých zemích a procesu jejich začleňování. Kompetence: Student je na základě získaných informací schopen porozumět a vysvětlit fungování EU a z těchto informací sám odvodit např. principy rozčlenění a složení institucí. Dovednosti: Vzhledem k propojení teoretické a praktické části (prezentace vybrané země EU, aktuality) je student schopen aplikovat získané teoretické poznatky fungování EU a prezentovat je. Student se také dokáže orientovat v aktuálním dění spojeném s EU.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu (podmínky zápočtu, informační zdroje o EU, seznam doporučené literatury), 2. Institucionální výstavba Evropské unie I. - hlavní evropské instituce, 3. Institucionální výstavba Evropské unie II. - další evropské instituce, jejich současná role - nadnárodní versus národní princip, 4. Historie EU (Podmínky vzniku integračního uskupení v Evropě, ESUO, Římské smlouvy, Maastrichtská smlouva, Amsterodamská smlouva, Smlouva z Nice), 5. Společné politiky EU (Dělení dle pravomocí EU, Výlučné pravomoci, Sdílené pravomoci, Doplňující pravomoci, Pravomoci v kompetenci členských států), 6. Schengenský prostor (Proces vytvoření, Země v Schengenském prostoru, Principy fungování), 7. Jednotný trh (Vývoj, Fakta, Vnitřní trh, Konkurenceschopnost EU), 8. EURO (Vývoj, Principy fungování, Budoucnost), 9. Ekonomická výkonnost EU, 10. Evropská unie a Česká republika (Proces přistupování ČR do EU, Ekonomické ukazatele, Fondy EU), 11. Předsednictví členské země v EU a předsednictví ČR v EU (Předsednictví členské země v EU, Předsednictví ČR v EU, Priority českého předsednictví, Průběh předsednictví, Logo), 12. Aktuální problémy EU (Ústavní smlouva, Lisabonská smlouva, Proces rozšiřování a budoucnost EU, Historie rozšiřování, Kandidátské země, Problematika vstupu Turecka do EU) 13. Symboly Evropské unie
Literature
    required literature
  • PITROVÁ, Markéta and Petr FIALA. Evropská unie. 2009. ISBN 978-80-7325-180-2. info
  • FONTAINE, Pascal. Evropa ve 12 lekcích. 2003. ISBN 92-894-6790-8. info
    recommended literature
  • MILOSLAV, Had and Stach STANISLAV. Česká republika v Evropské unii : členství, přínosy, výzvy : (stav k 18.5.2006). 2006. ISBN 80-7201-611-3. info
  • PITROVÁ, Markéta. Institucionální struktura Evropské unie. 2001. ISBN 80-210-2237-X. info
Teaching methods (in Czech)
Individuální práce je založená na dvou prvcích - zpracování prezentace na vybranou zemi Evropské unie a také uvedení aktuality týkající se problematiky EU. Celé zadání studenti obdrží na úvodní hodině předmětu. U prezentace se kladen důraz na její aktuálnost a množství zdrojů. Studenti pracují jednotlivě nebo po dvou, v závislosti na velikosti celé skupiny. Prezentace probíhá před celou skupinou a má za cíl osvojení si prezentačních technik a práci se zdroji. Aktualita je čtena studenty na úvodu každé hodiny a má za cíl studentům ukázat, že dění v souvislosti s EU je velice dynamické. U kombinované formy studia se projekty ani aktuality nezpracovávají.
Assessment methods (in Czech)
Účast na cvičení: 40/0 Prezentace seminární práce: 20/0 Zápočtový test: 40/100 Celkem: 100/100 Zvláštní podmínky a podrobnosti: min. 75% účasti na cvičení u prezenční formy studia
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: VP.
General note: VP.
The course is also listed under the following terms winter 2013, winter 2014, winter 2015, winter 2016, summer 2022, summer 2023.
  • Enrolment Statistics (winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2017/EK065