MG001 Management

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2022
Extent and Intensity
2/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jan Máče, Ph.D. (lecturer)
Ing. Jana Kalabisová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Jan Máče, Ph.D.
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět má za cíl seznámit studenty se základy teorie managementu. Dalším cílem předmětu je připravovat studenty na úspěšný výkon základních manažerských funkcí po absolvování školy. Objasňuje základní manažerské funkce, které manažeři při řízení organizací používají. Pozornost je věnována také manažerské etice, profesním i osobnostním požadavkům kladeným na manažera. Předmět studenty seznamuje se základy teorie manažerské komunikace, strategického managementu, provozního managementu a krizového řízení v organizaci.
Learning outcomes (in Czech)
Znalosti: Student získá znalosti vývoje teorie managementu, obsahu a procesu realizace manažerských funkcí při řízení firmy, včetně znalosti zásad efektivní komunikace, základů strategického, provozního a krizového managementu základní přehled řízení podniku, úloze managementu a rozhodovacích procesů. Pozornost je věnována také vývoji teorií řízení a jejich aplikaci na praxi. Schopnosti: Student bude schopen samostatně aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi při výkonu manažerských funkcí na úrovni managementu první linie. Dovednosti: Student dovede řešit situace související s řízením firem v oboru hotelnictví, cestovního ruchu a marketingu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení pojmu management, vývoj teorie managementu. 2. Úloha manažera (manažerské úrovně a role, manažerská kariéra, etické aspekty managementu). 3. Rozhodování jako součást řízení (typy rozhodování, jejich výhody a nevýhody). 4. Plánování (klasifikace plánů, stanovení cílů a priorit, zásady efektivního plánování). 5. Organizování a organizační architektura. 6. Řízení lidí. 7. Vedení lidí v organizacích. 8. Řízení implementace. 9. Úloha kontroly v řízení, krizové řízení a jeho typy. 10. Komunikace v řízení, formy a poruchy v komunikaci, komunikační dovednosti (vedení porad, asertivní komunikace, naslouchání, kladení otázek, neverbální komunikace). 11. Manažerské dovednosti (prezentace, vyjednávání, řízení času, obtížně zvládnutelní lidé, tvorba návrhů). 12. Strategický management. 13. Základy provozního managementu, změny a inovace ve vztahu k managementu.
Literature
    required literature
  • VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Dotisk 2. aktualiz. vydání. Praha: Management Press, 2014, 736 pp. ISBN 978-80-7261-274-1. info
  • BLAŽEK, L. Management: Organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-247-4429-2. info
    recommended literature
  • ARMSTRONG, M. and T. STEPHENS. Management a leadership. Praha: Grada, 2008, 268 pp. ISBN 978-80-247-2177-4. info
  • DONELLY, James H. and James L. GIBSON. Fundamentals of Management. 1. (dotisk). Praha: Grada, 2000, 824 pp. ISBN 80-7169-422-3. info
  • DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management Press, 2016, 304 pp. ISBN 978-80-7261-397-7. info
  • URBAN, J. Motivace a odměňování pracovníků. Co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada, 2017. 160 s. ISBN 978-80-271-0227-3
  • VODÁČEK, Leo and OĹga VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozšířené vyd. Praha: Management Press, 2013, 360 pp. ISBN 978-80-7261-232-1. info
  • ČECH, P. Studijní opora předmětu – Management. Aktualizovaná. Praha: VŠH, 2017. Dostupné v IS VŠH
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
Studenti KOMBINOVANÉ formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku. Příklady témat seminárních prací: Manažerské funkce v hotelnictví nebo cestovním ruchu Řízení lidí, vedení lidí, leadership Typy kontroly v organizacích Hodnocení zaměstnanců Vlastnosti manažera Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught: every week.
Note related to how often the course is taught: KS: 5|5|5 tj. 15h celkem.
Information on the extent and intensity of the course: KS 5-5-5.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, winter 2011, winter 2012, winter 2013, Summer 2014, winter 2014, summer 2015, winter 2015, summer 2016, winter 2016, summer 2017, winter 2017, summer 2018, winter 2018, winter 2019, winter 2020, winter 2021, winter 2023, winter 2024.
  • Enrolment Statistics (winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2022/MG001