CR064 Průvodcovské služby a animace

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Klímová (cvičící)
Garance
Mgr. Monika Klímová
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
SEMESTR ( 2 ) && FORMA ( P ) && ( PROGRAM ( BC ) || PROGRAM ( BCE )) && ! OBOR ( HOE )
V rámci předmětu se zaměříme na vymezení základních pojmů z oblasti cestovního ruchu, především pak na terminologii týkající se průvodcovské a animační činnosti v kontextu vývoje cestovního ruchu, legislativního vývoje a změn týkajících se zařazení průvodcovské živnosti mezi živnosti volné a koncesované, čili upozorníme na zákonem stanovené výjimky. V oboru hotelnictví je třeba upozornit na vzájemný přesah s obory v cestovním ruchu a jejich vzájemné prolínání se. To se projevuje zejména v animační činnosti, neboť animátoři bývají především zaměstnanci ubytovacích zařízení. Zdůrazníme význam a vývoj průvodcovských a animačních služeb, možnosti vzdělávání a doškolování odborníků v této oblasti cestovního ruchu. Definujeme přípravu průvodců na zájezd, vyhodnotíme průběh akce a naučíme se podat zprávu o průběhu akce, včetně jejího vyúčtování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Jiné omezení: v LS2012 pouze 1 skupina jinak bývá 2x24 lidí
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude posluchač umět definovat základní problematiku v oblasti průvodcovské a animační činnosti. Bude umět vyjmenovat a vysvětlit základní pojmy v oblasti cestovního ruchu, týkajících se průvodcovské a animační činnosti, klasifikovat jednotlivé profese z hlediska legislativy. Posluchač bude moci interpretovat zákony a zákonné normy vztahující se k průvodcovské a animační činnosti. Porozumí rozdílům mezi živností volnou a vázanou.Posluchač bude moci aplikovat získané teoretické znalosti v praxi. Využije je při demonstraci vlastní průvodcovské přípravy - navrhne a naplánuje akci, vytvoří itinerář akce, deník průvodce, sestaví vyúčtování. Akci zhodnotí a zdůvodní případné nedostatky. Stejným způsobem bude aplikovat své znalosti na tvorbu animačního programu podle zaměření animátora. Posluchač je schopen aplikovat teoretická zjištění na praktické situace. Posluchač v závěru kurzu ovládá terminologii, základní předpisy a zákonné normy vztahující se k činnostem turistického průvodce, asisteční doprovodné služby a animátora, a to jak na úrovni republikové, tak mezinárodní, zejména pak europrostoru.
Osnova
  • 1. Seznámit studenty s významem průvodcovské a animační činnosti, s jejich rozdíly v oblasti cestovního ruchu a hotelnictví, s jejich historickým vývojem 2. Vymezit terminologii z oblasti cestovního ruchu, průvodcovské a animační činnosti 3. Prohloubit nabyté teoretické znalosti v oblasti přípravy a realizace průvodcovských služeb 4. Prohloubit nabyté teoretické znalosti v oblasti přípravy a realizace animační činnosti 5. Seznámit studenty s legislativou, změnami typů živností a současnými trendy a aktuálním stavem nejen v České republice, ale i ve vztahu k členským státům Evropské unie 6. Možnosti doškolování a celoživotního vzdělávání, akreditované agentury pořádající doškolovací kurzy v oblasti jak průvodcovské činnosti, tak animační 7. Na základě praktických příkladů seznámit studenty s přípravou průvodce, jeho požadovanými vlastnostmi, ukázkami krizových situací a jejich možnými řešeními 8. Aplikace teoretických znalostí do praktických zkušeností (prezentace své průvodcovské přípravy v terénu, v rámci exkurze) 9. Praktická metodologie průvodcovské činnosti, deník průvodce, itinerář, příprava akce 10. Materiálnětechnické a personální zabezpečení animačních činností 11. Tvorba animačních programů, živnost animátora, profesionalita, spolupráce s ubytovacími zařízeními 12. Praktická aplikace nabytých znalostí v oblasti animace v cestovním ruchu 13. Souhrnný test
Literatura
    doporučená literatura
  • Novacká, Ľ., Cestovní ruch, technika služieb, delegát a sprievodca, Vyd.EKONÓM, Bratislava 2010, ISBN 978-80-225-2982-2
  • Fišerová, V., Volný čas a jeho animace v cestovním ruchu, VŠH Praha, 2008 , ISBN 978-80-86578-87-3
  • Orieška, J., Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu, IDEA SERVIS, Praha 1999, ISBN 80-85970-30-9
  • Klímová, M., Aktuální problémy v poskytování průvodcovských služeb, Sborník z příspěvků z konference regionálního cestovního ruchu Stop and Stay 2010, VŠH 2010, ISBN 978-80-86578-99-6, str. 62-80
  • Klímová, M., Současné trendy v příjezdovém cestovním ruchu Prahy pro rusky hovořící klientelu, Sborník z příspěvků z konference regionálního cestovního ruchu Stop and Stay 2010, VŠH 2010, ISBN 978-80-86578-99-6, str. 81-83
  • Klímová, M., Státní správa jako faktor ovlivňující provozování průvodcovské činnosti, Sborník z příspěvků z konference regionálního cestovního ruchu Stop and Stay 2011, VŠH 2011, ISBN 978-80-87411-17-9
  • ČSN EN 15565 Služby cestovního ruchu - požadavky na zajištění profesního vzdělávání turistických průvodců a kvalifikační programy
  • ČSN EN 13809 Služby cestovního ruchu - cestovní agentury, touroperátoři - terminologie
  • Zákon č.159/1999 Sb.o cestovním ruchu s daty jeho posledních novelizací
  • Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání s daty jeho posledních novelizací
    neurčeno
  • KLÍMOVÁ, Monika. Význam odborného vzdělávání pracovníků příjezdového cestovního ruchu v oblasti interkulturních odlišností a etických problémů u segmentu rusky hovořících turistů. Jihlava, 2013. info
  • KLÍMOVÁ, Monika. Techniky prodeje a provozu cestovní kanceláře. VŠH, 2011. ISBN 978-80-87411-41-4. info
Výukové metody
teoretická příprava, skupinová práce, praktická prezentace, diskuse, seminář, přednáška, praktická aplikace výkladu průvodce v terénu-v rámci exkurze
Metody hodnocení
Závěrečný projekt, jeho prezentace v terénu v rámci exkurze nebo v rámci power-pointové prezentace ve třídě
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: VP.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015.