CR123 Tvorba strategií a regionálních plánů

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2023
Rozsah
2/0/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Studnička, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Anna Ulrichová, PhD.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat znalosti o metodách a nástrojích uplatňovaných v procesu tvorby strategií a regionálních plánů v cestovním ruchu při využití strategického a komunitního plánování. Znalosti: Student zná základní přístupy k tvorbě strategií a regionálních plánů v turismu.
Dovednosti: Student umí vymezit strukturu, obsah a proces vytváření strategických dokumentů regionálního rozvoje s dopadem na turismus. Student umí posoudit vztah konkrétních strategických dokumentů a plánů ve vztahu k rozvoji turismu.
Schopnosti: Student je schopen interpretovat a vysvětlit dopady koncepčních dokumentů na řízení, koordinaci, spolupráci a použití finančních nástrojů při realizaci rozvoje turismu.
Osnova
  • 1. Turismus ve veřejné správě – vliv prostorového rozvoje na tvorbu strategických dokumentů, realizace nástroje veřejné politiky cestovního ruchu, reforma veřejné správy ve vztahu k cestovnímu ruchu.
  • 2. Turismus v organizacích veřejné správy v ČR – státní správa, samospráva (obce, kraje), zpracování strategických dokumentů dle legislativních norem, formy spolupráce.
  • 3. Přístupy k zpracování strategických dokumentů – přístup top-down, přístup bottom-up, přístup kombinovaný, přístupy k řízení turismu na regionální a lokální úrovni, strategické a komunitní plánování.
  • 4. Strategické dokumenty pro rozvoj cestovního ruchu – hlavní principy, Strategie regionálního rozvoje ČR, Strategie rozvoje cestovního ruchu ČR 2021-2030, Strategický rámec udržitelného rozvoje, Politika územního rozvoje.
  • 5. Struktura marketingové strategie ČR – vize a poslání, stanovení cílů, mapa strategie.
  • 6. Situační analýza.
  • 7. Současné trendy nabídky a poptávky.
  • 8. Klíčové a vedlejší produkty destinace cestovního ruchu.
  • 9. Hlavní cílové trhy.
  • 10. Měřitelnost a měření strategie. Hodnocení a evaluace.
Literatura
    povinná literatura
  • TITTELBACHOVÁ, Š. Turismus a veřejná správa. Praha: Grada, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-3842-0.
    doporučená literatura
  • KRBOVÁ, J. Strategické plánování ve veřejné správě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 144 s. ISBN 978-807552-587-1
  • Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje; Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení); Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Obsah předmětu:
Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12
Semináře - 0/0
Požadavky na zakončení - Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Semestrální projekt - 20/40
Ústní zkouška - 80/60
Celkem - 100/100
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.