EK065 Evropská unie a Česká republika

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jana Kalabisová, Ph.D. (cvičící)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy fungování celé Evropské unie. Důraz je kladen především na uvědomění si dvou základních principů - národního a nadnárodního, podle kterých se následně odehrává dělení institucí, jejich pravomoci a fungování. Předmět uvádí do problematiky EU v celé své šíři - od institucionální výstavby, historii, politiky, Schengen až po problematiku Eura a celkové ekonomické výkonnosti EU. Součástí předmětu je také představení České republiky v dimenzích EU a pohled na aktuální problémy spojené s fungováním EU i okolního prostředí. Pro studenty je podstatné si uvědomit, že dění v Evropské unii se odehrává na základě každodenních událostí a celý tento proces velice dynamický. Předmět studenty také seznamuje s tím, že myšlenka evropské integrace sahá dále do historie a je de facto součástí vývoje většiny evropských zemí. Z tohoto důvodu jsou také kladeny nároky na zapojení studentů během výuky - zpracování prezentace na vybranou zemi, která je součástí EU. Znalosti: Student předmětu CR073 Evropská unie a Česká republika získá základní přehled o fungování Evropské unie, její struktuře a politikách včetně aktuálního vývoje, dále o jednotlivých zemích a procesu jejich začleňování. Kompetence: Student je na základě získaných informací schopen porozumět a vysvětlit fungování EU a z těchto informací sám odvodit např. principy rozčlenění a složení institucí. Dovednosti: Vzhledem k propojení teoretické a praktické části (prezentace vybrané země EU) je student schopen aplikovat získané teoretické poznatky fungování EU a prezentovat je. Student se také dokáže orientovat v aktuálním dění spojeném s EU.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu (podmínky zápočtu, informační zdroje o EU, seznam doporučené literatury), 2. Institucionální výstavba Evropské unie I. - hlavní evropské instituce, 3. Institucionální výstavba Evropské unie II. - další evropské instituce, jejich současná role - nadnárodní versus národní princip, 4. Historie EU (Podmínky vzniku integračního uskupení v Evropě, ESUO, Římské smlouvy, Maastrichtská smlouva, Amsterodamská smlouva, Smlouva z Nice), 5. Společné politiky EU (Dělení dle pravomocí EU, Výlučné pravomoci, Sdílené pravomoci, Doplňující pravomoci, Pravomoci v kompetenci členských států), 6. Schengenský prostor (Proces vytvoření, Země v Schengenském prostoru, Principy fungování), 7. Jednotný trh (Vývoj, Fakta, Vnitřní trh, Konkurenceschopnost EU), 8. EURO (Vývoj, Principy fungování, Budoucnost), 9. Ekonomická výkonnost EU, 10. Evropská unie a Česká republika (Proces přistupování ČR do EU, Ekonomické ukazatele, Fondy EU), 11. Předsednictví členské země v EU a předsednictví ČR v EU (Předsednictví členské země v EU, Předsednictví ČR v EU, Priority českého předsednictví, Průběh předsednictví, Logo), 12. Aktuální problémy EU (Proces rozšiřování a budoucnost EU, Historie rozšiřování, Kandidátské země, Problematika vstupu Turecka do EU) 13. Symboly Evropské unie
Literatura
    povinná literatura
  • PITROVÁ, Markéta a Petr FIALA. Evropská unie. 2009. ISBN 978-80-7325-180-2. info
    doporučená literatura
  • MILOSLAV, Had a Stach STANISLAV. Česká republika v Evropské unii : členství, přínosy, výzvy : (stav k 18.5.2006). 2006. ISBN 80-7201-611-3. info
  • FONTAINE, Pascal. Evropa ve 12 lekcích. 2003. ISBN 92-894-6790-8. info
  • PITROVÁ, Markéta. Institucionální struktura Evropské unie. 2001. ISBN 80-210-2237-X. info
Výukové metody
Individuální práce je založená na zpracování prezentace na vybranou zemi Evropské unie a zpracování aktuality. Celé zadání studenti obdrží na úvodní hodině předmětu. U prezentace se kladen důraz na její aktuálnost a množství zdrojů. Studenti pracují jednotlivě nebo po dvou, v závislosti na velikosti celé skupiny. Prezentace probíhá před celou skupinou a má za cíl osvojení si prezentačních technik a práci se zdroji.
Metody hodnocení
Účast na cvičení: 50/0 Prezentace seminární práce: 50/0 Celkem: 100/100 Zvláštní podmínky a podrobnosti: min. 75% účasti na cvičení u prezenční formy studia
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
VP.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2022.