UCP:EK122 Kvantitativní metody v řízení - Informace o předmětu
EK122 Kvantitativní metody v řízení
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2025
- Rozsah
- 2/2. KS 5/5/5. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Martin Petříček, Ph.D.
Katedra ekonomie a ekonomiky – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět představuje studentům základní i pokročilé techniky operačního výzkumu, které lze aplikovat v managementu a pro optimalizaci zejména tržeb v podniku. Jedná se o aplikaci v takových typech podniků, které čelí stochastické poptávce a umožňují aplikovat principy cenové diskriminace. Předmět formou aplikačních příkladů na seminářích ukazuje jednotlivé techniky, které slouží k optimalizaci či výstavbě pokročilejších systémů řízení tržeb a manažerského rozhodování jako celku.
- Výstupy z učení
- Studenti získají přehled o metodách predikce časových řad, optimalizačních metodách s využitím lineárního i nelineárního programování. Studenti jsou schopni samostatné aplikace optimalizačních technik v rámci řízení podniku při respektování stanoveného podnikového cíle (zpravidla maximalizace tržeb nebo ziskového ukazatele). Absolventi získají orientaci v problematice revenue managementu a jsou schopni implementovat tyto dovednosti do pozic revenue manažera nebo finančního manažera podniku.
- Osnova
- Osnova:
- 1. Úvod do kvantitativních metod
- 2. Manažerské rozhodování - úvodní informace
- 3. Metody manažerského rozhodování
- 4. Metody odhadu vah kritérií
- 5. Vícekriteriální hodnocení variant
- 6. Optimalizace v manažerském rozhodování
- 7. Historicko-metodologická východiska optimalizace tržeb
- 8. Řízení tržeb a ekonomická teorie
- 9. Historie hodnoty a ceny
- 10. Cenová elasticita a cenová diskriminace
- 11. Analýza časových řad a metody predikce
- 12. Nástroje revenue managementu
- 13. Aktuální trendy v revenue managementu
- Literatura
- povinná literatura
- JABLONSKÝ, Josef. Operační výzkum: kvantitativní modely pro ekonomické rozhodování. 3. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-44-3
- FOTR, Jiří a ŠVECOVÁ, Lenka. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. Třetí, přepracované vydání. Praha: Ekopress, 2016. ISBN 978-80-87865-33-0
- PETŘÍČEK, Martin. Revenue management v ubytovacích službách: výstavba stochastického optimalizačního modelu. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-208-4
- doporučená literatura
- FOTR, Jiří a HNILICA, Jiří. Aplikovaná analýza rizika ve finančním managementu a investičním rozhodování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Expert. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5104-7
- Výukové metody
- Tematické přednášky a aplikační problémy na cvičeních. Studenti KS využijí řešení předložených příkladů dle materiálů v IS.
- Metody hodnocení
- Zápočtový písemný test (aplikační problém). Zkouška ústní formou.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2025/EK122