HO180 Mezinárodní podnikání v hotelnictví a gastronomii

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2024
Rozsah
0/2. 3-3-3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Samuel Bartoš (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky podnikání v oboru ubytovacích a stravovacích služeb v globálním a evropském měřítku a upozornit je na zvláštnosti řízení podniků poskytujících služby cestovního ruchu. Pozornost je věnována nejen mikropodnikům a podnikům rodinného typu, ale i hotelovým skupinám, hotelovým a stravovacím řetězcům.
Znalosti: Student získá základní přehled o řízení podniku všech stupňů velikosti, o úloze manažera a jeho základních úkolech při podnikání v hotelnictví a gastronomii v mezinárodním kontextu.
Dovednosti: Absolvování předmětu přispěje ke schopnosti studenta orientovat se v podnikatelských činnostech managementu či majitele firmy se zaměřením na poskytování kvalitních ubytovacích a stravovacích služeb.
Schopnosti: Student je schopen řídit podnik v oboru hotelnictví a gastronomie nejen v Česku, ale i v zahraničí.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmů – hotel, hotelnictví, gastronomie, HORECA. Postavení ubytovacích a stravovacích služeb v sektoru cestovního ruchu. Členění ubytovacích a stravovacích zařízení dle HOTREC a Eurostat.
    2. Historický vývoj hotelnictví a gastronomie ve světě, v EU a v ČR – kapacity hotelových podniků, instituce podílející se na řízení hotelnictví a gastronomie.
    3. Rozdíly mezi ubytovacími a stravovacími službami – Česká republika, Evropská unie, svět (živnostenský zákon, daňové zákony a mzdy, fiskální decentralizace, regulace podnikatelského prostředí apod.).
    4. Právní předpisy upravující podnikání v hotelnictví a gastronomii – stavební zákon, energetické zákony, potravinové právo, ochrana veřejného zdraví, systém rychlého hlášení RASFF, kontrolní činnost.
    5. Formy podnikání v hotelnictví a gastronomii – klasifikace a zvláštnosti podniků cestovního ruchu; nezávislé hotely, hotelové skupiny a hotelové řetězce, stravovací a kavárenské řetězce, institucionální formy stravování.
    6. Stínová ekonomika v hotelnictví a gastronomii – definice pojmu a členění stínové ekonomiky; šedá ekonomika v sektoru HORECA, eliminace vlivu stínové ekonomiky.
    7. Aktuální trendy v hotelnictví a gastronomii – celosvětové výkony cestovního ruchu a hotelnictví; aktuální trendy; kolaborativní ekonomika, Průmysl 4.0 a jeho vliv na hotelnictví a gastronomii, veřejná podpora (ESIF, NPPCRR).
    8. Sociální aspekty při podnikání v hotelnictví a gastronomii – sociální cestovní ruch, projekt Calypso, dotační programy, cenová zvýhodnění služeb pro znevýhodněné skupiny osob.
    9. Klíčové ukazatele výkonnosti v hotelnictví a gastronomii – poměrové ukazatele, Revenue a Yield Management, outsourcing.
    10. Úseky hotelového provozu – výnosová a nákladová střediska, Front of the House, Back of the House.
    11. Otevřené a uzavřené formy stravování – restaurační formy, institucionální formy, výhody a nevýhody, hlavní rozdíly.
    12. Místní poplatky ve vazbě na výkony hotelnictví v zemích EU (princip zdanění, výše sazby, vliv na ubytovací zařízení a ubytované hosty), daňový kontext a uplatnění principu fiskální decentralizace.
    13. Shrnutí učiva, přínos předmětu pro studenty.
Literatura
    povinná literatura
  • PATÚŠ, P., GÚČIK, M. Manažment ubytovacej prevádzky hotela. Banská Bystrica: SŠZRCR, 2015. 126 s. ISBN 80-88945-81-X.
    doporučená literatura
  • GARDINI, M. A. Grundlagen der Hotellerie und des Hotelmanagements. München: Oldenbourgwissenschaftsverlag, 2010. 154 s. ISBN 978-3-486-59731-8.
  • HÄNSSLER, K. H. Management in der Hotellerie und Gastronomie. München: Oldenbourgwissenschaftsverlag, 2008. ISBN 978-3-486-58420-2.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2024/HO180