MA129 Metodologie marketingového výzkumu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 4/4/4. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Marie Dohnalová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Mastný (přednášející)
doc. Ing. Marie Dohnalová, CSc. (cvičící)
Ing. Jan Mastný (cvičící)
Garance
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Kontaktní osoba: doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět Metodologie marketingového výzkumu si klade za cíl přinést komplexní pohled na problematiku výzkumu s důrazem na metodologii výzkumu. Objasňuje základní, ucelené pojednání o celém procesu a aplikacích výzkumu. Formou řešení praktických problémů se studenti seznámí s možnostmi využití základního analytického aparátu.
Výstupy z učení
Znalosti: V předmětu Metodologie marketingového výzkumu student získá základní přehled o principech výzkumu, o procesu i o aplikacích marketingového výzkumu. Schopnosti: Student je schopen vypracovat projekt výzkumu, vytvořit dotazník a realizovat šetření konkrétního zadání výzkumného úkolu. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu. Dovednosti: Po úspěšném absolvování předmětu Metodologie marketingového výzkumu student umí vysvětlit podstatu marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu; zdůvodnit důležitost i obsah informačního zajištění marketingového výzkumu; vysvětlit různé metody marketingového výzkumu a jejich využití v konkrétních případech; orientovat se v možnostech aplikací marketingového výzkumu zejména v oblastech trhu a marketingového mixu.
Osnova
  • Osnova: 1. Úvod do studia předmětu, předmět marketingového výzkumu, podstata marketingového výzkumu. 2. Proces marketingového výzkumu, fáze přípravy a fáze realizace. 3. Metodologie marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. 4. Základní metody sběru primárních dat. Metoda pozorování. Experiment. 5. Metoda dotazování/šetření. 6. Dotazník – pravidla tvorby. 7. Plán výběru vzorku. 8. Zpracování a analýza údajů, intepretace s prezentace výsledků výzkumu. 9. Výzkum trhu a subjektů trhu. 10. Výrobkový /produktový/ výzkum. Výzkum cen. 11. Výzkum distribuce. Výzkum marketingové komunikace. 12. Marketingový výzkum ve službách. 13. Agentury zabývající se výzkumem trhu.
Literatura
    povinná literatura
  • KOZEL, R. a kol. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publ. 2011. 304 s. ISBN 978-80-247-3527-6.
  • KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publ. 2006. 280 s. ISBN 978-80-247-0966-X.
  • FORET, M., STÁVKOVÁ, J. Marketingový výzkum. Jak poznávat své zákazníky. Praha: Grada Publ. 2003. 160 s. ISBN 80-247-0385-8.
    doporučená literatura
  • PŘIBOVÁ, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Publ. 1996. ISBN 80-7169-299-9.
  • BÁRTOVÁ, H., BÁRTA, V., KOUDELKA, J. Spotřebitel (chování spotřebitele a výzkum trhu). Praha: VŠE, Fakulta podnikohospodářská 2010. 254 s. ISBN 978-80-245-1275-4.
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Studijní opora – Metodologie marketingového výzkumu. Dostupné v IS VŠH.
Výukové metody
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Metody hodnocení
Vypracování projektu výzkumu v rámci seminářů a jeho obhájení – součást celkového hodnocení + závěrečný písemný test z teoretických znalostí. Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Informace učitele
Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.