MA132 Marketingové strategie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 5-5-5. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními marketingovými strategiemi, které jsou nejčastěji popisovány v odborné literatuře a zároveň využívanými úspěšnými firmami. Předmět Marketingové strategie navazuje na základní znalosti marketingu, jakož i na znalosti z oblasti managementu, ekonomie a podnikové ekonomiky, psychologie, práva a jiných vědních disciplín a oborů, a tyto znalosti významně rozšiřuje.
Výstupy z učení
Znalosti: Student získá základní znalosti o podstatě a důležitosti marketingových strategií, s jejichž pomocí může firma dosáhnout svých marketingových cílů. Schopnosti: Student je schopen doporučit firmě postup výběru cílového tržního segmentu, na který by se měla zaměřit. Pro vybraný cílový segment je také schopen vypracovat samostatnou marketingovou strategii. Dovednosti: Student umí vytvořit systematizaci marketingových strategií a jednotlivé strategie vysvětlit.
Osnova
  • Osnova: 1. Strategický marketing, jednotlivé etapy strategického řízení. 2. Marketingová strategie jako dlouhodobý směr, cesta dosažení cílů, „5C“ marketingové strategie. 3. Příprava marketingové strategie, proces výběru cílových tržních segmentů – STP. 4. Stanovení hodnoty, definování USP (unique selling proposition). 5. Strategie zaměřené na trh – Ansoffova matice a strategie. 6. Strategie tržního podílu a míry inovace, strategie dle Kotlera (1988, 1991, 2001) – strategie tržního vůdce, tržního vyzyvatele, následovatele, obsazování tržních výklenků. 7. Konkurenční strategie dle Portera (1983) – (strategie nákladového vůdcovství, diferenciace, koncentrace). 8. Strategie dle Beckera – (strategie tržního pole, strategie stimulování trhu, strategie tržní parcelace, strategie tržního areálu), Backhause, Haedricha a Tomczaka. 9. Strategie dle Mefferta (1996). 10. Strategie modrého oceánu. 11. Strategie na mezinárodních a globálních trzích. 12. Strategie související s ochranou životního prostředí. 13. Strategie v oblasti prvků marketingového mixu a vyhodnocování strategií.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Strategie a trendy. 2. upravené a rozšířené vydání. Praha: Grada Publ. 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-9.
    doporučená literatura
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Malý výkladový slovník marketingu. 2. vydání. Praha: A plus 1999, 168 s. ISBN 80-902514-1-2.
  • SEDLÁČKOVÁ, H., BUCHTA, K. Strategická analýza. Praha: C. H. Beck, 2006. 122 s. ISBN 80-7179-367-1
  • MEFFERT, H. Marketing management. Praha: Grada Publ. 1996, 552 s. ISBN 80-7169-329-4.
  • KOUDELKA, J. Segmentujeme spotřební trhy. 1. vydání Praha: Professional Publishing 2005. ISBN 8086419762.
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Studijní opora – Marketingové strategie. Dostupné v IS VŠH.
  • KUMAR, N. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha: Grada Publ. 2008. 240 s. ISBN 978-80-247-2439-3.
  • KIM, W. Chan, MAUBORGNE, Renée. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press 2009. 240 s. ISBN 978-80-7261-128-7.
  • HORÁKOVÁ, H. Marketingové strategie. Praha: Idea Servis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-85970-81-4.
  • KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha: Grada Publ. 2007, 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2
  • MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 4. Vydání. Praha: Grada Publ. 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9.
Výukové metody
Seminární práce, zkouškový písemný test ověřující teoretické znalosti
Metody hodnocení
Zápočet, zkouška Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Informace učitele
Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.