CR113 Organizace destinačního managementu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2014
Rozsah
2/2. 4/4/4. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Studnička, PhD. (přednášející)
Ing. Anna Ulrichová, PhD. (náhr. zkoušející)
Garance
Ing. Petr Studnička, PhD.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit teoretické přístupy k systému řízení cestovního ruchu v destinaci. Důraz bude kladen na specifická pravidla a zákonitosti řízení cestovního ruchu se zohledněním nutnosti institucionálního zabezpečení řídicích struktur prostřednictvím organizací destinačního managementu (DMO).
Znalosti: Student získá základní přehled o přístupech k řízení cestovního ruchu a jeho institucionálním zabezpečení na makroregionální, národní, regionální a lokální úrovni v České republice a vybraných zemích EU.
Dovednosti: Student je schopen aplikovat teoretické poznatky na středním a vyšším stupni řízení destinace cestovního ruchu v podmínkách České republiky. Dovede zdůvodnit a podepřít argumenty nutnost existence DMO v konkrétním území.
Schopnosti: Student je na základě získaných znalostí schopen porozumět systému řízení cestovního ruchu, především uplatňování principů destinačního managementu v podmínkách tržní ekonomiky. Student umí založit DMO, zvolit vhodnou právní formu i způsob financování. Umí nastavit vztahy spolupráce v destinaci cestovního ruchu a zapojit do jeho rozvoje orgány veřejné správy, podnikatelské subjekty i neziskové organizace.
Osnova
  • 1. Vztah cestovního ruchu a území – předpoklady a potenciál cestovního ruchu, destinace cestovního ruchu, regionální a lokální rozvoj, cestovní ruch v kontextu veřejných politik.
  • 2. Systém řízení cestovního ruchu – partnerství a spolupráce, strategická partnerství, destinační management, síťování.
  • 3. Přístupy k řízení cestovního ruchu v destinacích – přístup top-down, přístup bottom-up, přístup kombinovaný.
  • 4. Základní prvky destinačního managementu – systém klíčových produktů, distribuční kanály a sítě, politika značky, řízení systémů kvality, systém řízení znalostí, organizace destinačního managementu.
  • 5. Vývoj destinačního managementu v České republice – politické a manažerské uspořádání cestovního ruchu, vývoj spolupráce, problémy v řízení destinací.
  • 6. Rozdíl v činnostech DMO x DMC – aktivity organizací a společností destinačního managementu, rozdíly v zaměření a činnostech.
  • 7. Hlavní činnosti organizací destinačního managementu – analýzy, strategie, marketingové plány, evaluace činnosti, práce s veřejností.
  • 8. Organizace destinačního managementu – základní charakteristika, právní formy, způsob financování.
  • 9. Přínosy organizací destinačního managementu – ekonomické (daně, zaměstnanost, multiplikační efekt), sociální (osídlení, krajinotvorba).
  • 10. Organizace destinačního managementu – makroregionální (celosvětová) a národní úroveň.
  • 11. Organizace destinačního managementu – regionální a lokální úroveň.
  • 12. Analýza vybraných zahraničních legislativních norem upravujících systém řízení cestovního ruchu a způsob financování organizací destinačního managementu – existující legislativní úprava na Slovensku, v Rakousku, v Německu, připravovaná legislativní úprava v České republice.
Literatura
    povinná literatura
  • NEJDL, K. Management destinace cestovního ruchu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 204 s. ISBN 978-80-7357-673-8.
    doporučená literatura
  • HOLEŠINSKÁ, A. Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu. Brno: Muni Press, 2012. 152 s. ISBN 978-80-210-5847-7.
  • PETŘÍČKOVÁ, L., STUDNIČKA, P., VRCHOTOVÁ, M. Organizace cestovního ruchu v krajích a v turistických regionech České republiky. Praha: Nakladatelství CzechTourism, 2012. 125 s. ISBN 978-80-87560-01-3.
Výukové metody
Student kombinované formy zpracuje seminární práci na zadané téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví vyučující. Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Témata seminárních prací (příklady):
- Analýza činnosti vybrané organizace destinačního managementu v České republice
- Legislativní úprava systému řízení cestovního ruchu na Slovensku
- Přístupy k destinačnímu managementu ve vybrané evropské zemi
- Pokrytí vybraného regionu České republiky organizacemi destinačního managementu
- Způsob financování organizací destinačního managementu na národní úrovni
Metody hodnocení
Seminární práce - 30 %
Písemný zkouškový test - 70 %
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.