UCP:MA001 Marketing - Informace o předmětu
MA001 Marketing
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 4-4-4. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lada Popl Petránková (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingové komunikace ve službách (program UCP, BCE) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět Marketing seznamuje studenty se základy marketingu. Objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky, důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro řešení konkrétních zadání.
Znalosti:
Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“ i „C“.
Schopnosti:
Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu.
Dovednosti:
Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu.
Semináře předmětu mají přispět ke schopnostem studenta implementovat získané marketingové znalosti v praxi. - Osnova
- 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice.
- 2. Volný čas, cestovní ruch a pohostinství.
- 3. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí.
- 4. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích.
- 5. Marketingové řízení – podstata, specifika.
- 6. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí.
- 7. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu.
- 8. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice.
- 9. Nákupní proces spotřebitele a organizací.
- 10. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu.
- 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena.
- 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy.
- 13. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- • Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. Praha: Grada, 2004. 855 s. ISBN 978-80-247-0513-3
- doporučená literatura
- • Jakubíková, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8
- JAKUBÍKOVÁ Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012, 329 s. ISBN 978-80-247-4209-0
- Výukové metody
- Přednášky s praktickými aplikacemi. Samostudium literatury. Cvičení k prohloubení základních znalostí získaných z přednášek a samostudia. Samostatná práce studentů – řešení konkrétního úkolu zadaného a hodnoceného vyučujícími.
Příklady témat seminárních prací:
1. Analýza marketingového mixu ve vybrané společnosti.
2. Komparace marketingového řízení ve dvou vybraných neziskových organizacích.
3. Návrh na inovaci marketingové komunikace v odvětví gastronomie, hotelnictví a turismu.
4. Význam marketingových aktivit na trhu služeb.
5. Zhodnocení marketingových strategií ve vybrané společnosti.
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12;
Semináře - 13/0;
Samostatná příprava - 65/92;
Celkem - 104/104
Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Semináře - podmínkou zápočtu jsou 2 úspěšně absolvované testy, minimálně 70% účast na cvičeních, aktivita;
Písemný test - 100/100 (minimální úspěšnost 60 bodů);
Celkem - 100/100 - Metody hodnocení
- Zvláštní podmínky a podrobnosti
- min. 70 % účast na seminářích (prez.)
- kladné hodnocení vypracované seminární práce (komb.) - Informace učitele
- Témata seminárních prací pro studenty/studentky kombinované formy studia:
1. Hodnocení konkurenceschopnosti konkrétního zařízení cestovního ruchu.
2. Specifické vlastnosti firmy a hodnocení využití marketingu (analýza, návrhy).
3. Přístupy k hodnocení spokojenosti zákazníka (hosta, návštěvníka, klienta apod.).
4. Hodnocení marketingové komunikace zařízení cestovního ruchu (metody, prostředky, % výše finančních prostředků vyčleněných na marketingovou komunikaci a způsoby hodnocení její účinnosti).
5. Analýza působení vlivů makroprostředí na firmu (vlivy prostředí, konkrétní působení ve firmě, návrh opatření).
6. Důsledky působení finanční krize na firmu a návrh možných marketingových řešení.
7. Implementace „Green marketingu“ v cestovním ruchu.
8. Proces hledání dalšího rozvoje firmy s využitím Ansoffovy matice (produkty/trhy).
9. Analýza portfolia firmy s využitím BCG matice.
11. Analýza marketingové komunikace České republiky na zahraničních trzích.
12. Výběr nového cílového trhu.
13. Proces vývoje nového produktu - jeho úskalí.
14. Hodnocení cenové politiky firmy - klady a zápory.
15. Hodnocení nabídky pro využití volného času v ... (obci) pro cílový segment ....
16. Úskalí cestování rodin s malými dětmi (nabídka verzus potřeby)
17. Vypracování profilu našeho typického zákazníka.
18. Analýza změn v chování našeho zákazníka.
19. Analýza změn v chování konkurence.
20. Vlastní téma – pouze po dohodě s vyučující/vyučujícím.
Požadovaný rozsah seminární práce 6 – 10 stran.
Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Při psaní seminární práce je nutné vyznačovat odkazy na literaturu a další zdroje do textu práce (např. pod linkou).
Práce bude zaslána elektronicky na adresu vyučující/vyučujícího..
Termín odevzdání seminární práce pro studenty kombinované formy studia: 2 týdny před předpokládaným termínem zkoušky - Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4|4|4, celkem 12.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2021/MA001