CR124 Regionální geografie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 3-3-0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vztahem cestovního ruchu a geografie na regionální úrovni a s problematikou postavení regionální geografie v geografických vědách.
Znalosti: Student definuje pojem regionální geografie a vysvětlí souvislosti lokalizačních předpokladů s rozvojem cestovního ruchu na regionální úrovni v celosvětovém měřítku.
Dovednosti: Student umí rozlišit jednotlivé regiony světa z geografického hlediska a posoudit jejich předpoklady dle Mariotovy funkčně chronologické metody pro rozvoj cestovního ruchu.
Osnova
  • 1. Klasifikace geografie – fyzicko-geografická, socio-ekonomická, regionální. 2. Vztah geografie a cestovního ruchu – různé teritoriální úrovně (svět, státy, regiony), významné makroregionální destinace cestovního ruchu. 3. Rajonizace a regionalizace cestovního ruchu – územně-plánovací a marketingové dokumenty (svět, Evropa, Česko, Slovensko). 4. Regionální geografické aspekty cestovního ruchu – předpoklady rozvoje cestovního ruchu, UNWTO Vision 2030, regionální přehled kontinentů a světadílů. 5. Potenciál rekreační plochy – přírodní a kulturně-historické atraktivity, turistické trasy, naučné stezky, cyklotrasy, přírodní léčivé zdroje ad. 6. Regionální geografie střední Evropy – Česko, Slovensko, Polsko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko. 7. Regionální geografie západní Evropy – Velká Británie a Irsko, Francie, Benelux, Německo. 8. Regionální geografie jižní Evropy – Portugalsko, Španělsko, Itálie, Malta, Chorvatsko, Řecko, Kypr. 9. Regionální geografie severní Evropy – Island, Norsko, Švédsko, Finsko, Dánsko. 10. Regionální geografie východní Evropy – Ukrajina, Rusko, Bulharsko, Rumunsko, Turecko. 11. Regionální geografie Asie – Čína, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Indie, Rusko, Thajsko ad. 12. Regionální geografie Ameriky – Kanada, USA, Mexiko, Peru, Brazílie, Argentina ad. 13. Regionální geografie Afriky a Austrálie – Egypt, Tunisko, Maroko, Keňa, JAR, Namibie ad.
Výukové metody
Student kombinované formy zpracuje seminární práci na zadané téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví vyučující v rozsahu cca 5 stran. Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a je jednou z podmínek k udělení zápočtu.
Metody hodnocení
Písemný test (50 %) Seminární práce (50 %) Příklady témat seminárních prací: - Analýza nejvýznamnějších destinací cestovního ruchu ve středoevropském regionu - Rozvoj destinací lázeňského typu v kontextu existence přírodních léčivých zdrojů - Specifika rozvoje cestovního ruchu v národních parcích USA - Vliv cestovního ruchu na rozvoj evropských ministátů (Andorra, Monako, Lichtenštejnsko, San Marino, Vatikán) - Význam Rajonizace cestovního ruchu jako územně-plánovacího dokumentu v České republice
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.