CR209 Vybrané problémy rozvoje cestovního ruchu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5-5-0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Václav Fišer (přednášející)
Ing. Václav Fišer (cvičící)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Znalosti: Student získá základní přehled o současných problémech cestovního ruchu z hlediska systémů řízení, vlivu nových technologií a dalších trendů ovlivňujících cestovní ruch. Schopnosti: Student bude schopen navrhovat řešení pro řízení a zlepšování procesů ve vybraných službách a podnicích cestovního ruchu. Bude kompetentní pro navrhování opatření pro efektivní činnost organizací cestovního ruchu. Student bude schopen porozumět novým trendům a inovacím v cestovním ruchu. Dovednosti: Student umí analyzovat a posoudit způsob řízení vybraných služeb cestovního ruchu. Dokáže aplikovat teoretické poznatky do podnikatelského prostředí při poskytování služeb cestovního ruchu.
Výstupy z učení
Student dokáže formulovat základní definice cestovního ruchu a destinace, porovnat je mezi sebou, uvést konkrétní příklady. Student umí charakterizovat podstatu tvorby produktu cestovního ruchu. Na konkrétních příkladech dokáže demonstrovat změny v tvorbě produktu cestovního ruchu, aktuální trendy a problémy nejen v tvorbě produktu cestovního ruchu, ale i jednotlivých typech cestovního ruchu. Umí vysvětlit role destinačního managementu, subjektů v cestovním ruchu při odstraňování problémů v cestovním ruchu. Zná základní strategické dokumenty v cestovním ruchu v aktuálním období.
Osnova
  • 1. Seznámení se základním tematickým plánem učiva a s podmínkami absolvování předmětu. Zaměření výuky na seznámení studentů se základními souvislostmi při tvorbě produktu v cestovním ruchu s aktuálními trendy a problémy v cestovním ruchu. 2. Základní vymezení pojmů destinace, cestovní ruch, typologie cestovního ruchu + aktuální trendy v cestovním ruchu. Závazné nahlášení témat vybraných témat seminárních prací studentů. 3. Diferenční faktory trhu, vybrané problémy související s nimi. 4. Diferenční faktory trhu, vybrané problémy související s nimi. 5. Prestiž destinace, bezpečnost destinace Global Peace Index – na příkladu České republiky a jejím postavení z hlediska evropského a celosvětového. 6. Turistická iritace jako faktor snižující pocit bezpečí a komfortu turistů i rezidentů, hrozba terorismu. 7. Vzdělanost jako prostředek odstraňování problémů v cestovním ruchu. 8. Zdravotní rizika. 9.-11. Vybrané organizace (Prague City Tourism, ČCCR-CzechTourism) a jejich role při odstraňování problémů cestovního ruchu České republiky. 12. WOMM (Word of Mouth Marketing) a jeho role v cestovním ruchu. Obhajoby seminárních prací. 13. Shrnutí učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, M. Interkulturní specifika a cestovní ruch. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 108 s. ISBN 978-80-7552-619-9.
  • KOTÍKOVÁ, H., SCHWARZHOFFOVÁ, E. Nové trendy v pořádání akcí a událostí (events) v cestovním ruchu. Olomouc: UPOL, 2008. ISBN 978-80-87147-04-7.
    doporučená literatura
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. 1. vydání. Praha: Idea servis, 2010. 405 s. ISBN 978-80-85970-68
  • KLÍMOVÁ, M. Praha jako destinace příjezdového cestovního ruchu České republiky. Praha: VŠH, 2014.
  • KLÍMOVÁ, M. Vybrané problémy v rozvoji cestovního ruchu. Studijní opora pro kombinovanou formu studia.
Výukové metody
Teoretická příprava Diskuse v hodinách Prezentace
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce a její prezentace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.