JN120 Německý jazyk II.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
0/2/0. 2/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Kateřina Homutová (cvičící)
Předpoklady
Program získávání jazykové kompetence v jednotlivých jazykových skupinách je přizpůsoben úrovním A2 – B2 (dle Evropského referenčního rámce pro jazyky). Aktuálně studovaná úroveň jazyka je evidována v informačním systému a při hodnocení v indexu studenta.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět navazuje na úvodní seminář německého jazyka JN110 zaměřeného na základy profesní komunikace. Jeho cílem zůstává pochopení složitějších gramatických jevů a zdokonalení praktických komunikačních dovedností při současném zvládnutí odborné terminologie. Zaměřuje se tentokrát zejména na odbornou komunikaci z oblasti podnikového managementu a marketingu.
Znalosti: Student si má v předmětu JN120 prohloubit a rozšířit své dosavadní znalosti a seznámit se základní terminologií z oblasti podnikového managementu, jazyka peněz a marketingových komunikací . Získá přehled o zvyklostech personálního řízení a organizačním chodu německé firmy.
Kompetence: Po absolvování předmětu JN120 má být student schopen vhodným způsobem vyřešit běžné situace na pracovišti týkající se zejména pracovních kompetencí, organizace práce, osobního rozvoje i kolegiálních vztahů. Měl by též ovládat jazykové prostředky pro komunikaci z pozice managementu a být seznámen s některými základními formami marketingových komunikačních prostředků. Kromě toho má prokázat schopnost zpracovat zadaný úkol na základě informačních zdrojů v daném jazyce a získané informace adekvátně prostředkovat svým kolegům.
Dovednosti: Konkrétně má absolvent předmětu JN120 umět: formulovat své nároky ve vztahu k práci a pracovnímu prostředí ; vést dialog s nadřízeným o náplni práce; řešit všední pracovní situace na kolegiální rovině; vyjádřit názor, požadavek, souhlas, odmítnutí, návrh řešení; formulovat rozhodnutí a plány; používat argumenty; vyhledat si informace v německých médiích, zpracovat je a prezentovat v zadané formě plénu.
Osnova
  • Pracovní prostředí a podmínky (formulace očekávání a přání)
  • Motivace a hodnocení zaměstnanců (rozhovory s nadřízeným; profesní dráha)
  • Pracovní vztahy, typy spolupráce, konfliktní situace
  • Organizace práce (popis kompetencí; delegování úkolů ; rozkazy, resp. prosby; vyjádření souhlasu, resp. odmítnutí)
  • Pracovní porada (inovace a změny; plány a návrhy)
  • Hodnocení, bilance (vyjádření spokojenosti, resp. nespokojenosti)
  • Marketingový plán (formulace rozhodnutí , změn, opatření)
  • Popis procesu, časového sledu událostí
  • Jazyk peněz (příjmy a výdaje; způsoby a druhy plateb; základní transakce v bance)
  • Organizace pracovní cesty ( doprava , trasa, kalkulace, termíny, rezervace)
  • Vybrané turistické destinace a atrakce v Německu, Rakousku a Švýcarsku
  • Studentské prezentace - vhodný způsob propagace viz téma č.11
  • Souhrnné opakování gramatických jevů příslušných lekcí
Literatura
    povinná literatura
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Lehrbuch. nakl. Klett: nakl. Klett, 2005. info
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Arbeitsbuch. Stuttgart: nakl. Klett, 2006. info
  • BECKER, N a J BRAUNERT. Alltag Beruf & Co. 4 Kursbuch + Arbeitsbuch. Ismaning: Hueber Verlag, 2010. info
  • BECKER, N a J BRAUNERT. Alltag Beruf & Co. 3. Ismaning: Hueber Verlag, 2010. ISBN 978-3-19-301590-7. info
    doporučená literatura
  • BERGLOVÁ, E. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-441-4. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivní účasti studentů při řešení vybraných komunikativních situací v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací zaměřených zejména na manažerské pozice. Rozvíjí se tak jazykové dovednosti i schopnost volit vhodné komunikativní prostředky s ohledem na konkrétní situaci a interkulturální odlišnosti.
Metody hodnocení
Prezenční student: - písemný test (min. 70%), při vyhodnocení bude přihlédnuto k úspěšnému splnění jednotlivých částí testu; - aktivní účast na seminářích (min. 75%); - příprava a přednesení cizojazyčné prezentace
Student kombinované formy bude samostatně plnit zadané úkoly (gramatická i komunikativní cvičení, četba textů, vyhledávání informací, příprava ústních prezentací atd.) a zpracuje písemné dokumenty podle zadání (převážně korespondence), které se vážou na základní okruhy předmětu. Jejich kontrola a doplňující procvičování se uskuteční během konzultací. Kontrola zvládnutí zadaných forem komunikace bude předmětem závěrečného testu, jehož úspěšné absolvování je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Povinná:
BECKER, N.; BRAUNERT, J.; SCHLENKER, W.: Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Lehrbuch, Stuttgart , nakl. Klett, 2005, ISBN-10 3-12-675745-4 (PS - cílová úroveň B2)
BECKER, N.; BRAUNERT, J.; SCHLENKER, W.: Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Arbeitsbuch, Stuttgart , nakl. Klett, 2004, ISBN-10 3-12-675746-1 (KS - cílová úroveň B2)
BECKER, N., BRAUNERT, J.: Alltag Beruf & Co. 4 Kursbuch + Arbeitsbuch, Ismaning, Hueber Verlag, 2010, ISBN 978-3-19-301590- 6 (PS - cílová úroveň B1)
BECKER, N., BRAUNERT, J.: Alltag Beruf & Co. 3 Kursbuch + Arbeitsbuch, Ismaning, Hueber Verlag, 2010, ISBN 978-3-19-301590- 7 (PS - cílová úroveň A2)
Doporučená:
BERGLOVÁ, E.: Moderní gramatika němčiny, nakl. Fraus (výklad + cvičení), Plzeň , Fraus, 2006, ISBN 80-7238-441-4 (KS, PS - všechny úrovně)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet je nutno složit do konce zkouškového období daného semestru
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: 2; KS: 2-2-2, celkem 6.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.