MA169 Marketing v managementu destinací

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 3-3-0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Václav Fišer (cvičící)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu Marketing v managementu destinací je seznámit studenty se základy destinačního marketingu. Předmět objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu.
Výstupy z učení
Znalosti: Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“, „C“, „E“. Schopnosti: Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu. Dovednosti: Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice. 2. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí. 3. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích. 4. Marketingové řízení – podstata, specifika. 5. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí. 6. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu. 7. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice. 8. Nákupní proces spotřebitele a organizací. 9. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu. 10. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena. 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy. 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace. 13. Role marketéra ve firmě.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publ., 2012. 320 s. ISBN 978-80-247-4209-0.
    doporučená literatura
  • KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. Praha: Grada Publ., 2013. 256 s. ISBN 978-80-247- 4208-3.
  • KIRÁĽOVÁ, Alžbeta, STRAKA, Ivo. Vliv globalizace na marketing destinace cestovního ruchu. Praha: Ekopress 2013. 227 s. ISBN 978-80-86929-99-6.
  • KOTLER, Philip, Veronika WONG, John SAUNDERS, Gary ARMSTRONG. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha: Grada Publ. 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
  • PALATKOVÁ, Monika. Marketingový management destinací. E-kniha. Praha: Grada Publ. 2011. 208 s. ISBN 9788024737492.
  • VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb – efektivně a moderně. Praha: Grada Publ. 2014. 272 s. ISBN 978-80-247- 5037-8.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Emoce v marketingu. Jak oslovit srdce zákazníka. Grada Publ. 2014. 296 s. ISBN 978-80- 247-4843-6.
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing. Praha: VŠH 2011. ISBN 978-80-87411-19-3. Dostupné v IS VŠH.
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse v hodině
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce, její prezentace a diskuse k řešené problematice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023, léto 2024.