BM20PRMPVP Public Relations, Media a Politika (VOP/ČJ)

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2024
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jozef Ftorek, M.A. (přednášející)
Garance
Institut mezinárodního managementu a marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům představu o podstatě fungování public relations v procesu řízení moderní společnosti a její politické komunikace, a to tak, aby se dokázali racionálně rozhodovat. Následně formovat a řídit procesy PR a marketingu v profesním nebo i osobním, občanském životě. Předmět je pojat jako maximálně věrný a aktuální úvod do problematiky vztahů s veřejností, ovlivňování mínění libovolné cílové skupiny moderní společnosti, a to v kontextu národní a mezinárodní politiky. To vše skrze mediální komunikaci v čase změny paradigmatu, nových médií a komunikačních kanálů.
Výstupy z učení
Absolvent(ka) tohoto předmětu by měl(a) zvládat následující problematiku: • orientuje se v základních přístupech a konceptech soudobého public relations, PR, • dokáže identifikovat a použít nástroje a techniky mediální komunikace a PR, • rozumí základním aspektům politické komunikace v procesu formování souhlasu, • dokáže identifikovat hrozby a rizika mediální manipulace.
Osnova
  • Hlavní témata předmětu: 1. Politika public relations-geneze 2. Propaganda a public relations 3. Argumentační a rétorická manipulace 4. Public relations a veřejné mínění 5. Public relations, sociální kontrola a hegemonie elit 6. Public relations a ideologie 7. Public relations a etika 8. Public relations a regulace informačního toku 9. Public relations, publicita a usměrňování informací 10. Masová média a současná společnost 11. Informační filtry, taktika a strategie PR 12. Kritická škola a hegemonie elit 13. Publikum a účinky masových médií 14. Public relations a politická praxe 15. Mocenská elita a vztahy s veřejností 16. Případové studie Základní literatura: Ftorek, J. Public Relations a politika, Grada, 2010 Ftorek, J. Manipulace a propaganda na pozadí současné informační války, Grada, 2017 Hejlová, D. Public Relations. Praha: Grada Publishing, Praha 2015 Herman, E. – Chomsky, N.: Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Pantheon, New York 1998 Mills, Charles W.: The Power Elite, Oxford University Press, 2000 Cole, Robert: Propaganda in Twentieth Century War and Politics. Scarecrow Press, Lanham 1996 Lewis Justin: Constructing Public Opinion, Columbia University Press, New York 2001 Curtis Adam: The Century of The Self, BBC II., 2002 (part I. - IV.) Doporučená: Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2866-7. Bernays, Edward L.: Propaganda. Ig Publishing, New York, 2004 Biocca, Frank: Communication in the Age of Virtual Reality. LEA, New Jersey 1995 Ellul, Jacques: Propaganda – The Formation of Men‘s Attitudes. Random House / Vintage, New York 1973 Ewen, Stuart: PR!: A Social History of Spin. Basic Books, New York 1996
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: Prezentace zvoleného tématu. Prezentace a odevzdání případové studie (CS). Písemný test. Hodnocení kurzu Prezentace, vybrané téma 15 b. Případová studie 30 b. Test písemný 30 b. Ústní zkouška 25 b. CELKEM 100 bodů Celkové hodnocení kurzu: 100 – 95 bodů výborně 1,0 A 94 – 88 bodů velmi dobře 1,5 B 87 – 81 bodů dobře 2,0 C 80 – 74 bodů uspokojivě 2,5 D 73 – 66 bodů dostatečně 3,0 E 65 – 60 bodů neuspěl(a) 3,5 FX 59 a méně bodůnevyhověl(a)4,0 F
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.