MK111 Teorie grafiky

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2011
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Mastný (přednášející)
Garance
Ing. Jan Mastný
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Doporučený ročník/semestr: 1/1
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají orientaci v procesech výroby grafických prací, v chodu a řízení DTP studia. Pozornost je věnována znalostnímu managementu v oboru grafika.

Znalosti - Student předmětu získá základní přehled o procesech výroby grafických prací, o chodu a řízení DTP studia.
Kompetence - Studenti bude po absolvování předmětu schopen posoudit vhodnost návrhu grafické práce, naplánovat a zorganizovat její výrobu. Bude schopen připravit orientační rozpočty a kalkulace a argumentovat při jednání se zákazníkem.
Dovednosti - Získané znalosti a kompetence jsou základním předpokladem pro úspěšné uplatnění absolventa vysoké školy při výkonu manažerských funkcí na střední či vyšší úrovni managementu. Významná je zejména schopnost hodnotit vhodnost návrhu a zvolit optimální řešení při plánování výroby grafických prací.
Osnova
1. Grafické styly jednotlivých historických období
2. Techniky ruční grafiky dřevoryt,linoryt, mědirytina, ručně vyráběný papír
3. Kompozice ruční grafiky, zlatý řez
4. Kompozice počítačové grafiky, spad, zrcadlo
5. Specifika časopisecké a merkantilní grafiky, redakční x inzertní strana
6. Ekonomické srovnání použití jednotlivých tiskových technologií podle množství a kvality požadovaného výstupu
7. Organizační schéma časopisecké redakce a propagačního oddělení korporace, jednotlivé pozice a jejich význam
8. Organizační schéma produkčního grafického studia, jednotlivé články předtiskové přípravy a jejich funkce
9. Organizační schéma tiskového provozu, sled operací, funkce a jejich náplň, metodika řízení
10. Kontrolní systém v polygrafii, jednotlivé články a metodika kontroly
11. Autorský zákon v grafice, autorská práva k produktu, kdo je vlastní, kdo vykonává dohled nad jejich dodržováním
12. Specifika televizní, multimediální a internetové grafiky. Tvorba a řízení zpracovatelských procesů
13. Prezentace seminární práce na téma kompozice, layout, grafické prvky v inzertních podkladech
Literatura
    povinná literatura
  • MASTNÝ, J. Grafika v mediální komunikaci. Praha: VŠH, 2008. ISBN 978-80-86578-82-8.
  • MASTNÝ, J. Reklama ve světě médií. Praha: VŠH, 2010. ISBN 978-80-87411-00-1.
    doporučená literatura
  • CHROMÝ, Jan a Miloš SOBEK. Multimédia - hardware pro mediální a marketingové komunikace. 1. vyd. Praha: VŠH, 2003. ISBN 80-86578-40-2. info
  • ČULÍK, M. Adobe Indesign. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-0465-X
  • GREY, T. Adobe Photoshop CS2 v praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1693-3.
  • TOMAN, Miloš, Intuitivní reklama, Praha: Management Press, 2006. ISBN 978-80-7261-165-2.
  • Aktualizovaný seznam elektronických zdrojů bude oznámen na úvodní hodině.
Výukové metody
Studenti zpracují seminární práci na téma kompozice, layout, grafické prvky v inzertních podkladech. V průběhu zpracování elektronicky konzultují prostřednictvím IS a získávají přehled o správnosti svého postupu a současně doporučení pro své další studium předmětu. Diskuse o seminární práci je součástí zkoušky z předmětu. K dispozici budou studijní opory umístěné v prostředí IS.
Metody hodnocení
Obsah předmětu: PS/KS (hod.)
Přednášky 26/8
Cvičení 0/0
Samostatná příprava 52/70
Celkem 78/78

Požadavky na zakončení PS/KS (váha %)
Písemný test 30/30
Ústní zkouška 70/70
Celkem 100/100
Zvláštní podmínky a podrobnosti:
Min. 80% účasti na cvičení u PS. Diskuse o seminární práci, reflexe jejich nedostatků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS 2;4-8 celkem 12.
Povinný předmět.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014.