HO105 Hotelové inženýrství

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2014
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Doc. Ing. Miroslav Čertík, CSc. (přednášející)
Ing. Petr Studnička, PhD. (přednášející)
Ing. Petr Studnička, PhD. (cvičící)
Garance
Doc. Ing. Miroslav Čertík, CSc.
Kontaktní osoba: Ing. Petr Studnička, PhD.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnění zákonitostí jednotlivých činností od výstavby až po přípravu hotelového provozu, tj. od investičního záměru přes architektonický záměr, projektovou dokumentaci, stavební řízení, úlohu generálního dodavatele, uživatele a provozovatele až po kolaudační řízení. Bude objasněna činnost před zahájením provozu. Pozornost je věnována činnosti jednotlivých úseků hotelového provozu v období před zahájením provozu až po otevření hotelu. V rámci přípravy hotelu na provoz studenti poznají význam týmové práce při řešení náplně činnosti jednotlivých útvarů hotelu a jejich časovou souslednost v období před zahájením provozu. Student pozná provozování hotelů s využitím licenční smlouvy či manažerské smlouvy některé z předních hotelových sítí a napojení na mezinárodní rezervační systém. Student se seznámí s pojmem „Facility Management“ a „Property Management“ a jejich následným reálným využitím při řízení hotelového a gastronomického provozu, dále s ochranou osob a majetku.

Znalosti: Student bude po absolvování předmětu umět využívat a orientovat se v problematice Facility Managementu, Property Managementu, hotelovém Developmentu (výstavba hotelového a gastronomického provozu), správou nemovitostí a údržbou budov a úklidovými službami a pracemi v hotelovém a gastronomickém provozu. Student také bude v návaznosti na absolvovaný předmět umět definovat problematiku strategického a krizového managementu a jejich následného využití v reálné praxi.
Dovednosti: Absolvent prokazuje široké a hluboké znalosti a dovede je využívat a aplikovat při řízení v systémovém managementu, Knowledge managementu, podnikání v hotelnictví a gastronomii, ekonomii, finančním řízení podniku, interkulturním managementu či systémech řízení kvality.
Schopnosti: Absolvent využívá svých schopností při řízení zaměstnanců v top managementu a dále využívá svých dovedností a schopností v posuzování vlastních projektů hotelového developmentu (výstavba hotelového a gastronomického provozu a rozvoje společností). Student bude schopen vedení a řízení týmu spolupracovníků, kdy prokáže své manažerské schopnosti jako vůdčí osobnost v problematice Facility Managementu, Property Managementu a v neposlední řadě je schopen řešit denní problematiku ochrany osob a majetku v hotelových a gastronomických zařízeních se zaměřením na bezpečnost hostů a majetku. Absolvent je schopen komunikovat s firmami zajišťujícími outsourcingové služby a bude moci posoudit vhodnost implementace těchto služeb v hotelovém a gastronomickém provozu.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu development, jeho cíle a význam
    2. Rozvoj hotelových a gastronomických společností
    3. Vymezení pojmu Facility management a jeho cíle, význam
    4. Vymezení pojmu Property management a jeho cíle, význam
    5. Ochrana osob a majetku
    6. Outsourcing
    7. Vysvětlení obsahu investičního záměru, význam jeho částí. Obsah studie proveditelnosti, důvody pro její zpracování, význam pro investora, obsah architektonického záměru, spolupráce architekta s uživatelem, význam a obsah architektonické studie.
    8. Projektová dokumentace, její části a obsah, odpovědnost projektanta. Stavební řízení – územní rozhodnutí, stavební povolení. Stavební deník jako důležitý dokument při výstavbě, obsah.
    9. Úloha zhotovitele a uživatele, koncepce smlouvy mezi gen. dodavatelem a stavebníkem, význam autorského dozoru a technického dozoru. Význam referenčních vzorů, účel jejich výběru, význam a podoby vzorového pokoje v období před zahájením provozu.
    10. Kolaudační řízení – kdo žádá o kolaudaci, obsah žádosti, obsah kontroly stavebního úřadu při kolaudaci, kolaudační rozhodnutí a jeho výstupy. Činnost před zahájením provozu – harmonogram činností, jeho obsah a význam. Marketingový, finanční a akční plán – jejich charakteristika. Problematika pracovních týmů. Činnost jednotlivých úseků hotelu v období před zahájením provozu, úkoly, které plní, časová koordinace plnění úkolů, návaznost na harmonogram výstavby.
    11. Uvedení hotelu do provozu – přebírky a dovybavení hotelu, způsoby otevření hotelu, slavnostní otevření hotelu.
    12. Příprava na rekonstrukce ubytovacích projektů nebo výstavba nových hotelů či hotelových komplexů. Příprava provozních plánů hotelů, rezervační a marketingové strategie hotelů. Provozování hotelů a napojení na hotelové rezervační sítě, uzavírání kontraktů. Provozování hotelů s využitím licenční a manažerské smlouvy nebo franchisingu.
    13. Realitní služby zajišťující prodej ubytovacích zařízení. Realitní služby zajišťující pronájem dokončených hotelů včetně správy nemovitostí (Assets management).
Literatura
    povinná literatura
  • ČERTÍK, M., STUDNIČKA, P. Hotelové inženýrství. Praha: VŠH, 41 s. ISBN 978-80-87411-57-5
    doporučená literatura
  • KŘÍŽEK, F., NEUFUS, J. Moderní hotelový management. Praha: Grada Publishing, 2011. 195 s. ISBN 978-80-247-3868-0.
Výukové metody
Přednášky /PS + KS/ - výklad, studijní opora
Semináře /jen PS/ - podkladové materiály v tištěné podobě (IS VŠH), seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet /jen PS/ - prezence (75 %), seminární práce včetně obhajoby, aktualita z oboru; nezbytná podmínka k možnosti skládat zkoušku - 0 % hodnocení
Zkouška /PS + KS/ - písemný zkouškový test (min. 65 b. ze 100 b.) - 100 % hodnocení
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.