MA008 Mezinárodní obchod

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2014
Rozsah
2/2. 3/3/3. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc.
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. Součástí výuky předmětu je komplexní představení současného mezinárodního podnikatelského prostředí a principy jeho fungování z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Výuka se soustředí na konkrétní způsoby spolupráce nejen mezi hlavními obchodními teritorii světa, ale zahrnuje i oblasti budoucího předpokládaného vysokého potenciálu pro mezinárodní business.

Předmět je zaměřen na mezinárodní obchod, světovou ekonomiku, peněžní ekonomii a bankovnictví, teritoriální studia, ekonomiku a management, mezinárodní podnikání, hospodářskou politiku apod. Témata zahrnují teorie mezinárodního obchodu od nejstarších (merkantilismus) přes klasickou a neoklasickou teorii až po vybrané alternativní teorie s vazbou na mezinárodní obchod. Současně jsou představeny aktuální trendy ve vývoji mezinárodních ekonomických vztahů (obchod se zbožím, službami, pohyb kapitálu, hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů).
Součástí kursu je také výklad vývoje mezinárodní integrace a porovnání konkurenceschopnosti České republiky s ostatními členskými zeměmi Evropské unie, jakož i postavení EU ve světovém měřítku.

Znalosti: Studenti umí popsat základní funkce trhu a zásady podnikání v mezinárodním prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Získají přehled o rozdílných formách ekonomických systémů a jejich dopadech na mezinárodní obchod. Získají základní znalosti v peněžní ekonomii a bankovnictví a pochopí zásady finančních trhů v mezinárodním měřítku. Pochopí postupy hospodářské politiky státu a ekonomiky a managementu společností. Dokážou se orientovat na trhu práce v mezinárodním podnikání. Získají základní přehled o spolupráci v rámci EU a mezinárodní integraci v celosvětovém rámci.

Schopnosti: Absolventi kursu se mohou aktivně zapojit do činností v mezinárodním obchodu a podnikání. Mohou vedle zkušených kolegů navázat na své znalosti a dovednosti z prostředí, které poznali nejen v oblasti teorie, ale na mnoha příkladech z praxe, které jsou součástí seminářů.

Dovednosti: Absolventi kursu umí vyhodnotit podmínky pro podnikání v jednotlivých teritoriích, včetně předností a rizik z mnoha pohledů, jako jsou např. specifika vyplývající z ekonomického systému a teritoria podnikání a specifického sektoru, dále připravenost teritoria podporovat podnikání a poskytnout ochranu pro investice, dostupnost kvalifikovaných pracovních sil a v neposlední řadě bezpečného skončení spolupráce se subjekty z vybrané oblastí. Studenti jsou schopni porozumět ekonomickému základnímu zpravodajství včetně informací z finančních trhů. Rozumí struktuře institucí EU a fungování základních postupů v rámci integrované Evropy.
Osnova
  • 1. Mezinárodní podnikatelské prostředí.
  • 2. Principy fungování mezinárodního podnikatelského prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického.
  • 3. Mezinárodní obchod a vývoj světové ekonomiky.
  • 4. Specifika vývoje podnikání ve významných teritoriích.
  • 5. Teorie mezinárodního obchodu.
  • 6. Peněžní ekonomie a bankovnictví, finanční trhy.
  • 7. Hospodářská politika.
  • 8. Ekonomika a management společností.
  • 9. Trh práce v mezinárodním podnikání.
  • 10. Mezinárodní integrace, Evropská unie.
  • 11. Spolupráce v rámci EU v oblasti mezinárodní integrace.
  • 12. Postavení EU ve světovím měřítku.
  • 13. Postavení ČR v mezinárodním podnikání.
Literatura
    povinná literatura
  • TURNEROVÁ, Lenka a Jan CHROMÝ. Informační technologie. 1.vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2014, 112 s. sv. 1. ISBN 978-80-7478-499-6. info
  • CIMLER, Petr. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
    doporučená literatura
  • KALINSKÁ, Emilie. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3396-8. info
  • KUBIŠTA, Václav. Mezinárodní ekonomické vztahy business. Praha: Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-191-5. info
  • SUDER, Gabriele. Doing Business in Europe. London: SAGE Publications Ltd., 2009. info
Výukové metody
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 52/9;
Cvičení - 26/0;
Samostatná příprava - 0/69;
Celkem - 78/78

Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)

Zápočet:
Esej se skupinovou obhajobou 50/50
Písemný test 50/50
Celkem 100/100

Zkouška
Písemný test 50/50
Ústní zkouška 50/50
Celkem 100/100

Zvláštní podmínky a podrobnosti - min. 80% účast na cvičení
Metody hodnocení
Student zpracuje esej, jejímž předmětem je vyřešení praktického problému konkrétní firmy a prezentace výsledků. Důraz je kladen na schopnost rozlišení dvou odlišných forem práce: vlastní výzkum a jeho prezentace esejí a osobní prezentace. Smyslem práce je naučit studenta pracovat v kolektivu, formulovat problém, hledat východiska, zformulovat závěr a zajímavou formou ho prezentovat.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 3/3/3, celkem 9.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015.