UCP:MG002 Moderní personalistika - Informace o předmětu
MG002 Moderní personalistika
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.zima 2014
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Jan Žufan, Ph.D., MBA (přednášející)
RNDr. Jan Žufan, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- RNDr. Jan Žufan, Ph.D., MBA
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hotelnictví (program UCP, BC) (2)
- Management destinace cestovního ruchu (program UCP, BC) (2)
- Management volného času (program UCP, BC)
- Marketingové komunikace ve službách (program UCP, BCE) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních znalostí o personálním řízení a managementu lidských zdrojů pro liniové a střední manažery hotelů, restaurací, cestovních kanceláří a dalších podniků cestovního ruchu. Vychází ze znalostí získaných v předmětu management a Právo a z aplikace běžně užívaných standardů zajišťování personálních procesů v podnikové praxi. S ohledem na to, že variabilita hotelů a podniků cestovního ruchu z hlediska jejich velikosti – je obrovská (od malých rodinných podniků po nadnárodní koncerny zaměstnávající desetitisíce zaměstnanců), musí se této skutečnosti přizpůsobit obecně používané formy a metody personální práce.
Znalosti:
Studenti umí popsat vývoj forem personálního řízení a určit přístupy managementu konkrétního podniku k němu. Znají vztah obecných podnikových a personálních strategií, Identifikují zásady personální politiky podniku a interpretují jeho personální plán. Umí identifikovat nejdůležitější vstupy pro tvorbu popisu pracovního místa a pojmenovat požadavky na pracovníky, kteří tato místa zastávají. Dokáží vyjádřit rozdíly mezi různými formami pracovně právních vztahů. Znají pracovně právní dokumenty a umí identifikovat základní chyby v nich. Umí vysvětlit rozdíly mezi různými formami odměňování. Vyberou vhodné formy hodnocení zaměstnanců a jejich osobního rozvoje. Seřadí zaměstnanecké benefity podle jejich atraktivity a vypočítají náklady na ně.¨ Umí vyjádřit rozdíly v přístupu k personálnímu řízení v malých a velkých, případně mezinárodních společnostech.
Dovednosti:
Umí aplikovat zásady personální strategie a politiky do personálního plánování podniku. Ovládá postupy pro získávání nových zaměstnanců a změny v pracovních poměrech a jejich ukončování. Umí vytvořit základní pracovně právní dokumenty. Ovládají využití IS pro podporu personálního řízení a práci s informacemi v personálním řízení organizace. Umí posoudit v konkrétní situaci rizika při zpracování osobních údajů a navrhnout a realizovat příslušná opatření k jejich ochraně. Na základní úrovni analyzují přínosy jednotlivých pracovních míst (funkcí) k profitu organizace a umí vytvořit systém odměňování pro potřeby malé organizace. Znají význam osobního rozvoje zaměstnanců pro rozvoj podniku a umí analyzovat základní vzdělávací a rozvojové potřeby zaměstnanců a naplánovat aktivity k jejich dosažení. Umí provést hodnocení personálního stavu vedeného útvaru/malé organizace a navrhnout a řídit změny vedoucí k dosažení žádoucího stavu.
Schopnosti:
Student dokáže uplatňovat zásady personální politiky podniku, sestavit personální plán řízeného pracoviště, nastavit v rámci podnikových pravidel systém odměňování zaměstnanců, vytvořit základní pracovně právní dokumenty a využívat nástroje motivace pro řízení zaměstnanců v rozsahu pracoviště. - Osnova
- 1. Podnik a jeho řízení, postavení personalistiky, základní personální procesy a činnosti,
- 2. Vývoj personálního řízení, legislativa,
- 3. Personální strategie, politika, plánování
- 4. Organizace a řízení podniku jako základ personálního řízení,
- 5. Personální administrativa a evidence, pracovně právní vztahy,
- 6. Formování personálu organizace (staffing),
- 7. Rozvoj lidských zdrojů,
- 8. Odměňování a benefity, motivace zaměstnanců,
- 9. Pracovní doba, práce přesčas, noční práce a pracovní pohotovost,
- 10. Interní komunikace v organizaci,
- 11. Specifické problémy personálního řízení v hotelech a dalších organizacích cestovního ruchu,
- 12. Personální práce v organizaci – malé a střední organizace, hotelové řetězce, nadnárodní koncerny)
- 13. Náklady na personalistiku
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 5|5|5 tj. 15h celkem.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2014/MG002