MG001 Management

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Petr Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Čech, Ph.D. (cvičící)
Ing. Robin Koklar, Ph.D. (cvičící)
Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Ing. Petr Čech, Ph.D.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Management má za cíl seznámit studenty se základy teorie řízení podniku. Objasňuje základní principy rozhodování řídících pracovníků i procesy, které při řízení organizací používají. Pozornost je věnována také manažerské etice, profesním i osobnostním požadavkům kladeným na manažera či jejich vystupování na veřejnosti. Předmět studenty seznamuje se základy teorie manažerské komunikace, teorie konfliktů a jejich řešení či s funkcí strategického a operačního managementu. Významné je i připomenutí kontroly a krizového řízení v organizaci. Cílem předmětu je na základě výše uvedených teoretických základů připravit posluchače pro následné studium ekonomických předmětů, ale také pro úspěšný výkon manažerských funkcí po absolvování školy

Znalosti: Student získá základní přehled o řízení podniku, o úloze managementu a rozhodovacích procesech. Pozornost je věnována také vývoji teorií řízení a jejich aplikaci na praxi.

Schopnosti: Student by absolvováním předmětu měl být schopen orientovat se ve fungování podniků, jejich organizační struktuře, v rozhodovacích procesech a využívání informací v organizaci a úloze manažera ve firmě. Předmět tvoří základ uplatnění absolventa školy v hospodářských organizacích.

Dovednosti: Absolvování předmětu by mělo přispět ke schopnosti studenta orientovat se v činnosti managementu firem se zaměřením na služby, hotelnictví či cestovní ruch. Student v rámci výuky tohoto předmětu získává základní návyky vysokoškolského studia, učí se samostatné práci s literaturou a ostatními prameny.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu management, vývoj teorie managementu.
  • 2. Úloha managera (manažerské úrovně a role, manažerská kariéra, etické aspekty managementu).
  • 3. Rozhodování jako součást řízení (typy rozhodování, jejich výhody a nevýhody).
  • 4. Plánování (klasifikace plánů, stanovení cílů a priorit, zásady efektivního plánování).
  • 5. Organizování a organizační architektura.
  • 6. Řízení lidí.
  • 7. Vedení lidí v organizacích.
  • 8. Řízení implementace.
  • 9. Úloha kontroly v řízení, krizové řízení a jeho typy.
  • 10. Komunikace v řízení, formy a poruchy v komunikaci, komunikační dovednosti (vedení porad, asertivní komunikace, naslouchání, kladení otázek, neverbální komunikace).
  • 11. Manažerské dovednosti (prezentace, vyjednávání, řízení času, obtížně zvládnutelní lidé, tvorba návrhů).
  • 12. Strategický management.
  • 13. Základy provozního managementu, změny a inovace ve vztahu k managementu.
Literatura
    povinná literatura
  • BLAŽEK, L. Management: Organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 200 s. ISBN 978-80-247-4429-2. info
  • VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Dotisk 2. aktualiz. vydání. Praha: Management Press, 2014, 736 s. ISBN 978-80-7261-274-1. info
    doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS. Management a leadership. Praha: Grada, 2008, 268 s. ISBN 978-80-247-2177-4. info
  • DONELLY, James H. a James L. GIBSON. Fundamentals of Management. 1. (dotisk). Praha: Grada, 2000, 824 s. ISBN 80-7169-422-3. info
  • DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management Press, 2016, 304 s. ISBN 978-80-7261-397-7. info
  • JAY, Ros a Richard TEMPLAR. Velká kniha managerských dovedností. Grada Publishing, a. s. Praha, 2006, 520 s. ISBN 978-80-247-1279-6. info
  • VODÁČEK, Leo a OĹga VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozšířené vyd. Praha: Management Press, 2013, 360 s. ISBN 978-80-7261-232-1. info
Výukové metody
Student K-formy zpracuje seminární práci na zadané téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog. Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Metody hodnocení
Obsah předmětu:
Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/15
Semináře - 13/0
Samostatná příprava - 61/85
Celkem - 100/100


Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Seminární práce - 0/40
Ústní zkouška - 100/60
Celkem - 100/100
Zvláštní podmínky a podrobnosti - min. 75 % účast na seminářích (prez.)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 5|5|5 tj. 15h celkem.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.