MA018 Mezinárodní obchod

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 4/4/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (přednášející)
Předpoklady
Vzhledem k tomu, že se předmět vyučuje v prvním ročníku bakalářského stupně, předpokládá základní znalosti z oblasti podnikání, managementu a marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. |Výuka se soustředí na zdůvodnění nezbytnosti obchodu v národním hospodářství, historii obchodu v ČR ve světovém kontextu, financování obchodu, mezinárodní aktivity obchodních firem, ochranu spotřebitele v evropském prostředí, pozornost je věnování i strategickému řízení maloobchodu a velkoobchodu, výběr optimálního dodavatele, teorii zásob, výpočtu potřebného počtu obsluhujícího personálu. |Přednášky jsou věnovány rovněž integračním a kooperačním vztahům v mezinárodním obchodu.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen uspět na nižší manažerské pozici ve velkoobchodu a maloobchodu. Rozumí procesům od nákupu až po realizaci zboží včetně jejího umístění v prodejně.
Osnova
  • 1. Teorie obchodu, úvod do problematiky 2. Historie sobchodu 2. Integrace, diverzifikace, globalizace v obchodu 3. Kooperace v obchodu 4. Formy vstupu na mezinárodní trh 1 5. Formy vstupu na mezinárodní trh 2 6. Maloobchod 7. Velkoobchod 8. Dodavatel - výběr 9. Provoz obchodní firmy - potřebný počet zaměstnanců 10. Motivace zaměstnanců - určení výše mzdy 11. Teorie zásob 12. Ochrana spotřebitele v oblasti evropského práva 13. Financování mezinárodního obchodu
Literatura
    povinná literatura
  • KALINSKÁ, Emilie. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3396-8. info
  • TURNEROVÁ, Lenka a Jan CHROMÝ. Informační technologie. 1.vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2014, 112 s. sv. 1. ISBN 978-80-7478-499-6. info
    doporučená literatura
  • KUBIŠTA, Václav. Mezinárodní ekonomické vztahy business. Praha: Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-191-5. info
  • SUDER, Gabriele. Doing Business in Europe. London: SAGE Publications Ltd., 2009. info
Výukové metody
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava - 52/66;
Celkem - 78/78

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Studenti kombinované formy zpracují rešerši odborné literatury nebo ekonomických periodik týkající se buď problematiky podnikání ve vybraném teritoriu nebo hospodářské politiky vybraného státu (seskupení států), kterou zašlou zkoušejícímu nejméně jeden týden před zkouškou.
Součástí zkoušky je rozprava nad daným problémem.
Metody hodnocení
Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100
Celkem 100/100


Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4|4|4, celkem 12.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2019, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.