D 2017

Didaktická pravidla a televizní zpravodajství

CHROMÝ, Jan, Lenka TURNEROVÁ and Radka BALAKOVSKÁ

Basic information

Original name

Didaktická pravidla a televizní zpravodajství

Name in Czech

Didaktická pravidla a televizní zpravodajství

Name (in English)

Didactic rules and TV News

Authors

CHROMÝ, Jan, Lenka TURNEROVÁ and Radka BALAKOVSKÁ

Edition

Praha, Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání - Media & Education 2016, p. 46-53, 8 pp. 2017

Publisher

Extrasystem Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

21101 Food and beverages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-87570-35-7

Keywords (in Czech)

TV zpravodajství, didaktické prostředky, didaktické zásady

Keywords in English

TV news, didactic resources, didactic principles

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/1/2017 11:55, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.

Abstract

V originále

Televizní zpravodajství informuje publikum. Současně ho poučuje a předanými informacemi a znalostmi vzdělává. Zpravodajství se posouvá z pozice "pouhého" přenosového média, kterým televize svým působením podle Shannon - Weaverova modelu komunikace je, do role odesílatele informací. V televizním zpravodajství jsou tedy z pedagogického hlediska využívány didaktické prostředky materiální a nemateriální a měly by zde platit didaktické zásady. Článek se analyzuje 3 skutečné TV a posuzuje splnění předpokladů.

In English

Television news informs the audience about events and their planning. TV news teaches their audience. Transfer of informations and knowledges educates the audience at the same time. TV news is shifting from "mere" transmission medium (through action by Shannon - Weaver model of communication) into the role of sender of information. TV news from a educational point of view used didactic material and immaterial resources, and there should use didactic principles. The article analyzes really 3 TV channels and assesses fulfillment of principles.