Detailed Information on Publication Record
2017
Didaktická pravidla a televizní zpravodajství
CHROMÝ, Jan, Lenka TURNEROVÁ and Radka BALAKOVSKÁBasic information
Original name
Didaktická pravidla a televizní zpravodajství
Name in Czech
Didaktická pravidla a televizní zpravodajství
Name (in English)
Didactic rules and TV News
Authors
CHROMÝ, Jan, Lenka TURNEROVÁ and Radka BALAKOVSKÁ
Edition
Praha, Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání - Media & Education 2016, p. 46-53, 8 pp. 2017
Publisher
Extrasystem Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
21101 Food and beverages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
ISBN
978-80-87570-35-7
Keywords (in Czech)
TV zpravodajství, didaktické prostředky, didaktické zásady
Keywords in English
TV news, didactic resources, didactic principles
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 4/1/2017 11:55, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.
V originále
Televizní zpravodajství informuje publikum. Současně ho poučuje a předanými informacemi a znalostmi vzdělává. Zpravodajství se posouvá z pozice "pouhého" přenosového média, kterým televize svým působením podle Shannon - Weaverova modelu komunikace je, do role odesílatele informací. V televizním zpravodajství jsou tedy z pedagogického hlediska využívány didaktické prostředky materiální a nemateriální a měly by zde platit didaktické zásady. Článek se analyzuje 3 skutečné TV a posuzuje splnění předpokladů.
In English
Television news informs the audience about events and their planning. TV news teaches their audience. Transfer of informations and knowledges educates the audience at the same time. TV news is shifting from "mere" transmission medium (through action by Shannon - Weaver model of communication) into the role of sender of information. TV news from a educational point of view used didactic material and immaterial resources, and there should use didactic principles. The article analyzes really 3 TV channels and assesses fulfillment of principles.