2016
Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)
KULICH, KarelZákladní údaje
Originální název
Paradigmatika verbálních jmenných tvarů (s ohledem na výuku češtiny pro cizince)
Název anglicky
Paradigmatics of Verbal-Nominal Forms (With Regard to Teaching Czech for Foreigners)
Autoři
KULICH, Karel
Vydání
Praha, Čeština jako cizí jazyk VIII. Sborník příspěvků z VIII. mezinárodního sympozia o češtině jako cizím jazyku. od s. 163-180, 18 s. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistických studií
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
ISBN
978-80-88176-04-6
Změněno: 28. 1. 2017 14:33, Mgr. Karel Kulich, Ph.D.
V originále
Paradigmatické verbální jmenné tvary, tj. tvary příčestí činného a trpného, verbální substantiva a verbální adjektiva, tvoří díky svým koncovkám součást deklinačního systému substantiv a adjektiv. Při jejich odvozování jsou slovesa a jména uvedena do souvislostí, které mohou u studentů napomoci k lepšímu pochopení českého jazyka jako celku. Zjednodušená soustava čtyř vzorů časování, na niž jsme zvyklí z učebnic češtiny pro cizince, se stává na vyšších stupních osvojování jazyka nedostačující. V příspěvku je představeno její rozšíření pro potřeby pravidelného odvozování verbálních jmenných tvarů. Induktivní výklad odvozování uvedených tvarů, který je založen na množství příkladů, vychází ze studia příslušného lexika v mluvnicích, v retrográdní databázi Ústavu pro jazyk český a v Českém národním korpusu. Studie se mj. zabývá lingvodidaktickým popisem souhláskových alternací, jež doprovázejí tvoření konkrétních příčestí trpných a zároveň i verbálních substantiv. Sleduje rovněž aktuální výskyt daných alternujících tvarů v současné češtině. U vybraných verbálních substantiv je prověřována množina jejich předponových derivátů. Internetové jazykové pomůcky lze využívat nejen při tvorbě výukových materiálů, ale i jako doplněk výuky samotné.
Anglicky
Paradigmatic verbal-nominal forms, i.e. the forms of the active and passive participle, verbal nouns and verbal adjectives are to be considered on the basis of their endings a part of the declension system of nouns and adjectives. During their derivation the verbs and names are put into context that can help the students to better understand the Czech language as a whole. The simplified system of four declension paradigms to which we are accustomed from the textbooks of Czech for foreigners becomes at higher levels of language acquisition insufficient. Its expansion for the needs of regular derivation of the verbal nominal forms is being introduced in the paper. Inductive reasoning for deriving the above mentioned forms, which is based on several examples, develops from the study of relevant vocabulary in the grammar books, in the retrograde database of the Institute of the Czech Language and in the Czech National Corpus. The study, among other things, deals with linguo-didactic description of the consonantal alternations that accompany the formation of the particular passive participles as well as verbal nouns. It also monitors the actual occurrence of the given alternating forms in the contemporary Czech language. Among the selected verbal nouns there is a group of prefix derivatives being examined. Online language tools can be used not only in creating teaching materials but also as a learning supplement itself.