ZELENÝ, Jiří. Teze disertační práce: Vinařské regiony a sociální konstruovanost kvality vína v dopadech do rozvoje venkovských lokalit. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, Katedra humanitních věd, 2019, 68 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teze disertační práce: Vinařské regiony a sociální konstruovanost kvality vína v dopadech do rozvoje venkovských lokalit
Název anglicky Treatise on the Disertation Thesis: Wine regions and social construction of wine quality in the impacts on development of rural localities
Autoři ZELENÝ, Jiří.
Vydání Praha, 68 s. 2019.
Nakladatel Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, Katedra humanitních věd
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Přehledové a vzdělávací texty
Obor 50701 Cultural and economic geography
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Klíčová slova česky endogenní rozvojový model, extrinsické atributy, Grounded Theory, habitus, hédonický cenový model, intrinsické atributy, regionální identita, sociální kapitál, sociální sítě, terroir, Vína originální certifikace, willingness to pay
Klíčová slova anglicky endogenous growth model, extrinsic attributes, Grounded Theory, habitus, hedonic pricing model, intrinsic attributes, regional identity, social capital, social networks, terroir, willingness to pay, Wines of original certification
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Jiří Zelený, Ph.D., učo 10755. Změněno: 17. 4. 2019 01:46.
Anotace
Jedním ze způsobů řešení problematiky subjekt-objektového dualismu je použití přístupu sociální konstruovanosti reality Bergera a Luckmanna. Původně sociologický koncept je využíván i v ekonomických disciplínách, například v marketingu nebo v regionálním rozvoji. I zpracovávaná disertační práce by ve své finální podobě měla být důkazem multioborového využití výše uvedené koncepce vycházející z Weberovy a Durkheimovy sociologické syntézy. Teoretické přístupy Pierra Bourdieua by měly být použity při zkoumání konkrétních aktérů, tedy vinařů i konzumentů vína. Obsažené výsledky četných výzkumů zaměřených na víno, vinařství a vinohradnictví poté vychází především ze zmíněných interpretativistických teorií. Prizma konzumenta je přiblíženo dělením atributů vína na intrinsické a extrinsické, a jejich působením na konzumenta, včetně willingness to pay a hédonických cenových modelů. Prizma vinařů je výslednicí teoretického rozboru pojmů terroir a regionální identita, a jejich vztahu k sociálním sítím vinařů, konkrétně sdružení VOC. Spojením obou úhlů pohledu je poté možné nastínit způsoby rozvoje vinařských regionů včetně rozboru jejich konkurenceschopnosti. Pro samotný výzkum by mělo být použito kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou u konzumentů vína a analýzou získaného datového souboru ze soutěže vín, a to s využitím mnohonásobných regresních modelů či binárních logistických regresí, statistického testování a měření závislostí. Kvalitativní výzkum by měl použít metod semi-standardizovaných interview a focus groups u konzumentů vína i vinařů, a to v souladu s Grounded Theory Glasera a Strausse.
Anotace anglicky
One of the ways to solve the issue of subject-object dualism is to take the approach of the social construction of reality as devised by Berger and Luckmann. Originally a sociological concept, it has also been used in economic disciplines, such as marketing or regional development. Even the dissertation, in its final form, should prove the multidisciplinary usefulness of the above mentioned concept based on Weber and Durkheim's sociological synthesis. Pierre Bourdieu's theoretical approaches will be used to explore specific actors, namely winemakers and wine consumers. The results of the numerous studies on wine, the wine industry, and viticulture, work on the assumptions of the above-mentioned interpretivist theories. The prism of the consumer is approximated by dividing of the attributes of wine into intrinsic and extrinsic, and their effect on the consumer, including the willingness to pay and hedonic pricing models. The prism of the winemakers is the result of a theoretical analysis of the terms terroir and regional identity, and their relation to the social networks of winemakers, namely the VOC association. By combining both points of view, it is possible to outline ways of development of wine regions, including the analysis of their competitiveness. For the research itself, quantitative research will be used by the questionnaire method for wine consumers, and analysis of the obtained data set from the wine competition, using multiple regression models or binary logistic regressions, statistical testing, and detection of correlations. Qualitative research will use semi-standardized interviews and focus groups for wine consumers and winemakers, in accordance with the Grounded Theory of Graser and Strauss.
VytisknoutZobrazeno: 18. 5. 2024 09:24