MÁČE, Jan, SKUPINOVÁ a SMOTLACHOVÁ. Price Analysis of Selected Food Products in Relation to Development of Retirement Pension Range in the Czech Republic. Online. první. Olomouc: Palackého univerzita Olomouc, 2020, s. 195-200. ISBN 978-80-244-5798-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Price Analysis of Selected Food Products in Relation to Development of Retirement Pension Range in the Czech Republic
Autoři MÁČE, Jan, SKUPINOVÁ a SMOTLACHOVÁ.
Vydání první. Olomouc, od s. 195-200, 6 s. 2020.
Nakladatel Palackého univerzita Olomouc
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Organizační jednotka University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
ISBN 978-80-244-5798-7
Klíčová slova anglicky Prices, food, demographic category, time series, regression and correlation analyses
Změnil Změnil: PhDr. Jan Máče, Ph.D., učo 4143. Změněno: 1. 2. 2021 10:57.
Anotace
The article deals with the questions of increase in prices of selected food products in the view of the senior demographic category of consumers receiving retirement pensions. There has been carried out a price analysis of selected food products for the time series 2010 ‒ 2019, in which there were detected individual development trends. There has been carried out an analysis of incomes of the retired in the Czech Republic within the same time series. There were studied connections between the analysed variables for the last ten years. For each variable there was found an appropriate trend function, favourably copying the price development in time. Furthermore, there were made regression and correlation analyses for the dependent variable "retirement pension amount" which discovered a high correlation coefficient, uniquely proving a strong linear dependence and linear increasing trend (r = 0.946). The article is highlighting the real decrease in purchasing power of the target group of product consumers.
VytisknoutZobrazeno: 5. 5. 2024 19:04