2011
Modelové systémy destinačního managementu v turistických regionech České republiky
PETŘÍČKOVÁ, Lucie a Petr STUDNIČKAZákladní údaje
Originální název
Modelové systémy destinačního managementu v turistických regionech České republiky
Název anglicky
Models of Destination Management Systems in Tourist Regions of the Czech Republic
Autoři
PETŘÍČKOVÁ, Lucie a Petr STUDNIČKA
Vydání
Czech Hospitality and Tourism Papers, Praha, VŠH, 2011, 1801-1535
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Příznaky
Recenzováno
Návaznosti
11/0/410/1211, záměr.
Změněno: 12. 4. 2012 21:07, Ing. Petr Studnička, PhD.
V originále
V současné době neexistuje žádný ideální jednotný model systému řízení destinace cestovního ruchu. Tento fakt vychází i ze základní charakteristiky destinace. Destinaci si tvoří návštěvníci, turisté a tudíž každá destinace se různou měrou odlišuje od ostatních. Proto i modely systémů řízení destinací jsou rozdílné, mohou obsahovat jiné prvky i vazby, a to z pohledu jejich počtu, typu, funkcí, apod., i když samotná podstata destinačního managementu je stejná. Odlišnosti vycházejí i z nastavení politik regionálního rozvoje daného státu, území. V České republice je oficiálně ustaveno 17 turistických regionů, přičemž některé z nich zasahují na území několika oficiálních administrativních jednotek NUTS 3. Tudíž řízení turistických regionů je v některých případech velmi obtížné na rozdíl od těch, které jsou součástí pouze jednoho z nich. Tento příspěvek má za cíl popsat základní tři modely uplatňované v rámci destinačního managementu v ČR, vytyčit jejich výhody a nevýhody směrem k efektivitě řízení a dosahování stanovených cílů organizacemi destinačního managementu.
Anglicky
At present, there is no ideal and integral management system in tourism destination. This is due to, among others, the elementary features of a destination. The destination is formed by visitors, tourists, and for this reason destinations differ, to a certain extent, one from another. That is why destination managements are different, as well, comprising different components and bonds with regard to their quantity, type, functioning, etc., while the essence of destination management is the same. Moreover, the type of policy of the regional development of a region, or a state, may lead to diversities, too. Officially, there are 17 tourism regions in the Czech Republic, some of them are located in territories of several administrative units of NUTS 3. This fact makes the management of the mentioned regions very complex in comparison with those which are formed by one individual unit. The article aims at describing the basic models applied within Czech destination management, outlining the advantages and disadvantages for efficient management and achieving goals set by destination management organizations.