D 2013

The role of e-laboratories in science education

LUSTIGOVÁ, Zdena a Veronika NOVOTNÁ

Základní údaje

Originální název

The role of e-laboratories in science education

Název česky

E lobarotaře ve výuce přírodním vědám

Název anglicky

The role of e-laboratories in science education

Autoři

LUSTIGOVÁ, Zdena a Veronika NOVOTNÁ

Vydání

1. vyd. Torun, Proceeding of 10 th word conference on computers in Education, od s. 196-203, 2013

Nakladatel

IFIP

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

Klíčová slova česky

výka přírodních věd, vzdálené laboratoře, virtuální laboratoře, porozumění konceptům

Klíčová slova anglicky

science education, remote laboratories, virtual laboratories, conceptual understanding, educational research

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2014 18:18, doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc.

Anotace

V originále

Laboratory-based courses play a critical role in science education, yet there is disagreement between science and engineering educators about whether and which types of technology-mediated laboratories should be involved to promote better conceptual understanding, better design skills and better professional skills of learners. In this study, we focused on the evaluation of the efficiency of different types of e-labs, using Ma and Nickerson (2006) four-dimensional educational goal models. We found different patterns and enlarged the model to five dimensions. We tried to specify clearly the differences, advantages and disadvantages of all three kinds of e-labs according to educational goals to be achieved. We also tried to investigate which aspects of the laboratory experience are most essential to learners and if those lab characteristics have a relationship to learner characteristics or to prior experience. In the second part of the study, we focused on investigating (not verifying) the hypothesis, that it is not the actual nature of the laboratories, but the beliefs that students and teachers have about them which may determine the effectiveness of different lab types.

Česky

Práce se zabývá rolí všech typů e-laboratoří ve výuce přírodním vědám a vtechnické výuce.