MA018 International Trade

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2017
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc.
Katedra marketingu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. Součástí výuky předmětu je komplexní představení současného mezinárodního podnikatelského prostředí a principy jeho fungování z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Výuka se soustředí na konkrétní způsoby spolupráce nejen mezi hlavními obchodními teritorii světa, ale zahrnuje i oblasti budoucího předpokládaného vysokého potenciálu pro mezinárodní business.

Předmět je zaměřen na mezinárodní obchod, světovou ekonomiku, peněžní ekonomii a bankovnictví, teritoriální studia, ekonomiku a management, mezinárodní podnikání, hospodářskou politiku apod. Témata zahrnují teorie mezinárodního obchodu od nejstarších (merkantilismus) přes klasickou a neoklasickou teorii až po vybrané alternativní teorie s vazbou na mezinárodní obchod. Současně jsou představeny aktuální trendy ve vývoji mezinárodních ekonomických vztahů (obchod se zbožím, službami, pohyb kapitálu, hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů).
Součástí kursu je také výklad vývoje mezinárodní integrace a porovnání konkurenceschopnosti České republiky s ostatními členskými zeměmi Evropské unie, jakož i postavení EU ve světovém měřítku.

Znalosti: Studenti umí popsat základní funkce trhu a zásady podnikání v mezinárodním prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Získají přehled o rozdílných formách ekonomických systémů a jejich dopadech na mezinárodní obchod. Získají základní znalosti v peněžní ekonomii a bankovnictví a pochopí zásady finančních trhů v mezinárodním měřítku. Pochopí postupy hospodářské politiky státu a ekonomiky a managementu společností. Dokážou se orientovat na trhu práce v mezinárodním podnikání. Získají základní přehled o spolupráci v rámci EU a mezinárodní integraci v celosvětovém rámci.

Schopnosti: Absolventi kursu se mohou aktivně zapojit do činností v mezinárodním obchodu a podnikání. Mohou vedle zkušených kolegů navázat na své znalosti a dovednosti z prostředí, které poznali nejen v oblasti teorie, ale na mnoha příkladech z praxe, které jsou součástí seminářů.

Dovednosti: Absolventi kursu umí vyhodnotit podmínky pro podnikání v jednotlivých teritoriích, včetně předností a rizik z mnoha pohledů, jako jsou např. specifika vyplývající z ekonomického systému a teritoria podnikání a specifického sektoru, dále připravenost teritoria podporovat podnikání a poskytnout ochranu pro investice, dostupnost kvalifikovaných pracovních sil a v neposlední řadě bezpečného skončení spolupráce se subjekty z vybrané oblastí. Studenti jsou schopni porozumět ekonomickému základnímu zpravodajství včetně informací z finančních trhů. Rozumí struktuře institucí EU a fungování základních postupů v rámci integrované Evropy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Mezinárodní podnikatelské prostředí.
  • 2. Principy fungování mezinárodního podnikatelského prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického.
  • 3. Mezinárodní obchod a vývoj světové ekonomiky.
  • 4. Specifika vývoje podnikání ve významných teritoriích.
  • 5. Teorie mezinárodního obchodu.
  • 6. Peněžní ekonomie a bankovnictví, finanční trhy.
  • 7. Hospodářská politika.
  • 8. Ekonomika a management společností.
  • 9. Trh práce v mezinárodním podnikání.
  • 10. Mezinárodní integrace, Evropská unie.
  • 11. Spolupráce v rámci EU v oblasti mezinárodní integrace.
  • 12. Postavení EU ve světovím měřítku.
  • 13. Postavení ČR v mezinárodním podnikání.
Literature
    required literature
  • Kalínská Emilie a kolektiv, Mezinárodní obchod v 21. století, Grada Publishing, 2010, ISBN 978-80-2473-396-8
  • Kubišta Václav a kolektiv, Mezinárodní ekonomické vztahy business, nakladatel Aleš Čeněk, 2009, ISBN 978-80-7380-191-5
    recommended literature
  • Suder Gabriele, Doing Business in Europe, SAGE Publications Ltd., London, EC1Y 1SP, ISBN 978-14-1291-84-7
Teaching methods (in Czech)
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/9;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava - 49/66;
Celkem - 75/75

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Studenti kombinované formy zpracují rešerši odborné literatury nebo ekonomických periodik týkající se buď problematiky podnikání ve vybraném teritoriu nebo hospodářské politiky vybraného státu (seskupení států), kterou zašlou zkoušejícímu nejméně jeden týden před zkouškou.
Součástí zkoušky je rozprava nad daným problémem.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100
Celkem 100/100


Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: KS: 4|4|4, celkem 12.
The course is also listed under the following terms winter 2012, Summer 2013, winter 2013, Summer 2014, winter 2014, summer 2015, winter 2015, summer 2016, summer 2018, winter 2019, winter 2020, summer 2021, winter 2021, summer 2022, winter 2022, summer 2023, winter 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2017/MA018