CR113 Organizace destinačního managementu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2018
Rozsah
2/2. 4/4/4. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Šárka Tittelbachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Šárka Tittelbachová, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit teoretické přístupy k systému řízení cestovního ruchu v destinaci. Důraz bude kladen na specifická pravidla a zákonitosti řízení cestovního ruchu se zohledněním nutnosti institucionálního zabezpečení řídicích struktur prostřednictvím organizací destinačního managementu (DMO).
Znalosti: Student získá základní přehled o přístupech k řízení cestovního ruchu a jeho institucionálním zabezpečení na makroregionální, národní, regionální a lokální úrovni v České republice a vybraných zemích EU.
Dovednosti: Student je schopen aplikovat teoretické poznatky na středním a vyšším stupni řízení destinace cestovního ruchu v podmínkách České republiky. Dovede zdůvodnit a podepřít argumenty nutnost existence DMO v konkrétním území.
Schopnosti: Student je na základě získaných znalostí schopen porozumět systému řízení cestovního ruchu, především uplatňování principů destinačního managementu v podmínkách tržní ekonomiky. Student umí založit DMO, zvolit vhodnou právní formu i způsob financování. Umí nastavit vztahy spolupráce v destinaci cestovního ruchu a zapojit do jeho rozvoje orgány veřejné správy, podnikatelské subjekty i neziskové organizace.
Osnova
1. Destinace cestovního ruchu 2. Organizační struktura řízení cestovního ruchu 3. Management podniků cestovního ruchu 4. Historický vývoj řízení destinací 5. Marketingové řízení destinace 6. Základní prvky destinačního managementu – politické a manažerské uspořádání cestovního ruchu, vývoj spolupráce, problémy v řízení destinací. 7. Hlavní činnosti organizací destinačního managementu – analýzy, strategie, marketingové plány, evaluace činnosti, práce s veřejností. 8.Přístupy k řízení cestovního ruchu v destinacích – přístup top-down, přístup bottom-up, přístup kombinovaný. 9. Partnerství a spolupráce, strategická partnerství, destinační management, síťování. 10. Konkurenceschopnost destinace – Koncept učících se oblastí, případová studie destinace Vysočina 11. Vývoj destinačního managementu v České republice – politické a manažerské uspořádání cestovního ruchu, vývoj spolupráce, problémy v řízení destinací, právní formy, způsob financování. 12. Přínosy organizací destinačního managementu – ekonomické (daně, zaměstnanost, multiplikační efekt) – případová studie. 13. Organizace destinačního managementu – makroregionání (celosvětová) a národní úroveň. 14. Organizace destinačního managementu - regionální a lokální úroveň.
Literatura
    povinná literatura
  • NEJDL, K. Management destinace cestovního ruchu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 204 s. ISBN 978-80-7357-673-8.
  • PALATKOVÁ,M. Marketingový management destinací. Praha:Grada a.s., 2011. 207 s. ISBN 978-80-247-3749-2
  • PETŘÍČKOVÁ, L., STUDNIČKA, P., VRCHOTOVÁ, M. Organizace cestovního ruchu v krajích a v turistických regionech České republiky. Praha: Nakladatelství CzechTourism, 2012. 125 s. ISBN 978-80-87560-01-3.
    doporučená literatura
  • HOLEŠINSKÁ, A. Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu. Brno: Muni Press, 2012. 152 s. ISBN 978-80-210-5847-7.
Výukové metody
Student kombinované formy zpracuje seminární práci na zadané téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví vyučující. Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Téma seminárních prací: Založení/inovace lokální organizace destinačního managementu ve vybraných destinacích ČR
Metody hodnocení
Seminární práce a její prezentace- 50 %
Písemný zkouškový test - 50 %
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.