CR210 Kulturní dědictví a cestovní ruch

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 4-4-0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Anna Ulrichová, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Anna Ulrichová, PhD.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy jako kulturní dědictví, památková péče, kulturní cestovní ruch (a jeho hlavní účastníci vč. vztahů mezi nimi). Dále pak představit světové kulturní dědictví (UNESCO památky) v ČR a seznámit s činností nejvýznamnějších organizací pro zachování kulturního dědictví. Pozornost je také věnována teorii kulturní destinace a specifikům tvorby produktu kulturní destinace. Stranou nezůstane ani problematika ochrany národního kulturního dědictví a legislativa v oblasti památkové péče.
Výstupy z učení
Znalosti: Student se dokáže orientovat v základní terminologii oblasti kulturního cestovního ruchu (KCR). Schopnosti: Student je schopen identifikovat kulturní zdroje a atraktivity, definovat produkt kulturní destinace v souladu s principy udržitelnosti KCR. Dovednosti: Student umí charakterizovat a na praktických příkladech demonstrovat hlavní principy památkové péče včetně legislativy, koncepcí a hlavních institucí v ČR. Student dokáže definovat roli kulturního dědictví v cestovním ruchu a bariéry při jeho využití pro koncipování produktu kulturního turismu.
Osnova
  • 1. Vymezení kulturního cestovního ruchu, hlavní účastníci KCR a jejich vztahy. 2. Identifikace kulturních zdrojů a atraktivit, typologie kulturních zdrojů. 3. Nabídka a poptávka kulturního cestovního ruchu, potenciál a předpoklady rozvoje cestovního ruchu. 4. Světové kulturní dědictví – UNESCO památky v ČR. 5. Princip a definice udržitelnosti kulturního zdroje, organizace působící v oblasti KCR. 6. Teorie kulturní destinace, management kulturní destinace a příklady dobré praxe z ČR a ze zahraničí. 7. Tvorba produktu kulturní destinace a klíčové faktory jeho úspěšnosti. 8. Specifika marketingu pro kulturní destinaci. 9. Problematika ochrany národního kulturního dědictví, legislativa v oblasti památkové péče. 10. Nové směry a trendy v kulturním cestovním ruchu – kulturní cestovní ruch v 21. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kesner, L., Moravec, I., Novotný, R., Škodová-Parmová, D. Management kulturního cestovního ruchu. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2008. [online]
    doporučená literatura
  • JAROLÍMKOVÁ, L. VANÍČEK, J. Praha : Oeconomica, nakladatelsví VŠE, 2019. ISBN 978-80-245-2345-3
  • TITTELBACHOVÁ, Šárka. Turismus a veřejná správa. první. Praha: Grada, 2011, 200 s. ISBN 978-80-247-3842-0. info
  • TITTELBACHOVÁ, Š. Kulturní dědictví a cestovní ruch. Praha: VŠH. Dostupné v IS VŠH.
Výukové metody
Domácí příprava - studium povinné a doporučené literatury Diskuse v rámci přednášek
Metody hodnocení
Písemný test 40 otázek 60 % správně zodpovězených otázek je nutné k úspěšnému zakončení předmětu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, zima 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.