MA018 Mezinárodní obchod

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 4-4-0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Ing. Miroslav Okrouhlý, M.Sc. (přednášející)
Předpoklady
Vzhledem k tomu, že se předmět vyučuje ve třetím ročníku bakalářského stupně, předpokládá znalosti z oblasti podnikání, managementu a marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. Úvodní části výuky se soustředí na úlohu mezinárodního obchodu v procesu globalizace světové ekonomiky, na teoretický základ a statistické vykazování mezinárodního obchodu. V další části kurzu se studenti seznámí s otázkami zahraničně obchodní politiky států, mezinárodní ekonomické integrace a činností institucí na podporu obchodu. Návazně budou předmětem výuky základy strategie a operací v zahraničním obchodu, řízení rizik, dodací a platební podmínky a cenová problematika v mezinárodním obchodu. V závěrečné části kurzu se studenti seznámí s významem zahraničně obchodních vztahů pro otevřenou ekonomiku České republiky. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje světového obchodu, které od současných manažerů vyžadují odpovídající přístupy v prostředí silné mezinárodní konkurence.
Výstupy z učení
Úspěšné absolvování tohoto předmětu dává studentům možnost:
• porozumět zásadám provádění mezinárodního obchodu v podmínkách různosti kulturního, politického, právního a ekonomického prostředí;
• znát základní strategie vstupu na zahraniční trhy a proces jejich tvorby z pohledu vývozních operací, kapitálově méně náročných a kapitálových forem;
• získat náhled do provádění operací v zahraničním obchodu a přípravy zahraničně obchodního kontraktu, zejména z pohledu řízení rizik a aplikace dodacích, platebních a cenových podmínek.
Osnova
  • 1. Mezinárodní obchod a globální ekonomika
  • 2. Teorie mezinárodního obchodu; Statistické vykazování mezinárodního obchodu
  • 3. Zahraničně obchodní politika států a její nástroje
  • 4. Mezinárodní ekonomická integrace; Mezinárodní instituce na podporu obchodu
  • 5. Základy strategie a operací v zahraničním obchodu (vstup na zahraniční trhy)
  • 6. Rizika v mezinárodním obchodu
  • 7. Zahraničně obchodní kontrakt; Dodací podmínky (doložky) v kontraktu
  • 8. Platební podmínky v kontraktu; Mezinárodní platební styk; Financování zahraničního obchodu
  • 9. Stanovení cen v mezinárodním obchodu
  • 10. Význam zahraničního obchodu pro ekonomiku České republiky
Literatura
    povinná literatura
  • CIVÍN, Lubomír. Teorie, politika a praxe mezinárodního obchodu. první. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, 2020, 177 s. ISBN 978-80-213-3062-7. info
    doporučená literatura
  • SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica - Vysoká škola ekonomická, 2021, 186 s. ISBN 978-80-245-2416-0. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4. info
  • DANIELS, John.D a Lee H. RADEBAUGH. International Business. 16th Edition. USA, United Kingdom: Pearson Education Limited, 2017, 688 s. ISBN 978-1-292-40327-4. info
Výukové metody
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 20/12;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava - 58/66;
Celkem - 78/78
Metody hodnocení
Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100
Celkem 100/100


Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024.