UCP:MA001 Marketing - Informace o předmětu
MA001 Marketing
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.zima 2014
- Rozsah
- 2/2. 5/5/5. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eliška Smotlachová (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět Marketing seznamuje studenty se základy marketingu. Objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky, důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro řešení konkrétních zadání.
Znalosti:
Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“ i „C“.
Schopnosti:
Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu.
Dovednosti:
Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu.
Semináře předmětu mají přispět ke schopnostem studenta implementovat získané marketingové znalosti v praxi. - Osnova
- 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice.
- 2. Volný čas, cestovní ruch a pohostinství.
- 3. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí.
- 4. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích.
- 5. Marketingové řízení – podstata, specifika.
- 6. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí.
- 7. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu.
- 8. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice.
- 9. Nákupní proces spotřebitele a organizací.
- 10. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu.
- 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena.
- 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy.
- 13. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3. info
- doporučená literatura
- • Jakubíková, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8
- JAKUBÍKOVÁ Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012, 329 s. ISBN 978-80-247-4209-0
- Výukové metody
- Přednášky s praktickými aplikacemi. Samostudium literatury. Cvičení k prohloubení základních znalostí získaných z přednášek a samostudia. Samostatná práce studentů – řešení konkrétního úkolu zadaného a hodnoceného vyučujícími.
Příklady témat seminárních prací:
1. Analýza marketingového mixu ve vybrané společnosti.
2. Komparace marketingového řízení ve dvou vybraných neziskových organizacích.
3. Návrh na inovaci marketingové komunikace v odvětví gastronomie, hotelnictví a turismu.
4. Význam marketingových aktivit na trhu služeb.
5. Zhodnocení marketingových strategií ve vybrané společnosti.
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12;
Semináře - 13/0;
Samostatná příprava - 65/92;
Celkem - 104/104
Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Semináře - podmínkou zápočtu jsou 2 úspěšně absolvované testy, minimálně 70% účast na cvičeních, aktivita;
Písemný test - 100/100 (minimální úspěšnost 60 bodů);
Celkem - 100/100 - Metody hodnocení
- Zvláštní podmínky a podrobnosti
- min. 70 % účast na seminářích (prez.)
- kladné hodnocení vypracované seminární práce (komb.) - Informace učitele
- Témata seminárních prací pro studenty/studentky kombinované formy studia:
1. Hodnocení konkurenceschopnosti konkrétního zařízení cestovního ruchu.
2. Specifické vlastnosti firmy a hodnocení využití marketingu (analýza, návrhy).
3. Přístupy k hodnocení spokojenosti zákazníka (hosta, návštěvníka, klienta apod.).
4. Hodnocení marketingové komunikace zařízení cestovního ruchu (metody, prostředky, % výše finančních prostředků vyčleněných na marketingovou komunikaci a způsoby hodnocení její účinnosti).
5. Analýza působení vlivů makroprostředí na firmu (vlivy prostředí, konkrétní působení ve firmě, návrh opatření).
6. Důsledky působení finanční krize na firmu a návrh možných marketingových řešení.
7. Implementace „Green marketingu“ v cestovním ruchu.
8. Proces hledání dalšího rozvoje firmy s využitím Ansoffovy matice (produkty/trhy).
9. Analýza portfolia firmy s využitím BCG matice.
11. Analýza marketingové komunikace České republiky na zahraničních trzích.
12. Výběr nového cílového trhu.
13. Proces vývoje nového produktu - jeho úskalí.
14. Hodnocení cenové politiky firmy - klady a zápory.
15. Hodnocení nabídky pro využití volného času v ... (obci) pro cílový segment ....
16. Úskalí cestování rodin s malými dětmi (nabídka verzus potřeby)
17. Vypracování profilu našeho typického zákazníka.
18. Analýza změn v chování našeho zákazníka.
19. Analýza změn v chování konkurence.
20. Vlastní téma – pouze po dohodě s vyučující/vyučujícím.
Požadovaný rozsah seminární práce 6 – 10 stran. Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
1. Titulní list – u jména je uveden kód studenta/studentky a e-mail (nepočítá se do stanoveného rozsahu práce)
2. Obsah (včetně uvedení stran) (nepočítá se do stanoveného rozsahu práce)
3. Úvod (důvod výběru tématu, cíl práce, (hypotéza).
4. Teoretická část ( max 1/3 z celkového obsahu)
5. Praktická část (2/3 z celkového obsahu)
6. Závěr
7. Seznam literatury (nepočítá se do stanoveného rozsahu práce)
8. Přílohy (nepočítají se do stanoveného rozsahu práce)
Při psaní seminární práce je nutné vyznačovat odkazy na literaturu a další zdroje do textu práce (např. pod linkou).
Práce bude zaslána elektronicky na adresu vyučující/vyučujícího.Termín odevzdání seminární práce pro studenty kombinované formy studia: 2 týdny před předpokládaným termínem zkoušky.
Hodnocení semestrální práce:
A – B originalita a kreativita, vlastní přínos; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce VŠH v Praze
C - D dobrá práce, kdy analýza je uskutečněna na vyhovující úrovni a navrhovaná doporučení vycházejí z této analýzy; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce
E – vyhovující práce, analýza je povrchní, chybí kritické názory studenty, případně navrhovaná doporučení jsou povrchní; dodržení všech požadavků stanovených na zpracování semestrální práce
FX – velmi slabá práce, analýza je na nedostatečné úrovni, student neformuluje žádné názory, návrhy jsou neodůvodněné, nepodložené výsledky analýzy; práce obsahuje formální nedostatky
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 5/5/5 celk 15h.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2014/MA001