MG029 Psychology

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2014
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc.
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky psychologie, pochopení jejího postavení a významu v systému soudobých věd, využití její metodologické funkce nejen v oblasti rize odborné, ale i v širokém spektru praktických činností vůbec, manažerské praxe studovaného oboru pak zvláště. Analýza základních psychologických kategorií umožňuje pochopení specifičtějších témat sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a osobnosti, psychologie zdraví. Studenti jsou vedeni k uvědomění mimořádně výrazných nároků na profil osobních vlastností vedoucího pracovníka studovaného oboru. Znalosti Student si uvědomuje soudobé mimořádně výrazné nároky na profil osobních předpokladů a vlastností vedoucího pracovníka ve službách. Dovednosti Student umí použít metody praktického poznávání lidí. Zároveň se naučil základním technikám profesionálního jednání s klienty, včetně klientů "svízelných" povah. Schopnosti Student je schopen zvyšovat nutný stupeň frustrační tolerance, protože pochopil náročnost práce ve službách z hlediska psychiky.
Syllabus
  • 1) Postavení a úloha psychologie v historii a současnosti (P). Interaktivní diskuse k obsahu základních psychologických kategorií (S). 2) Metodologie a metody psychologie, jejich využití v činnostech studovaných oborů (P). Pozorování - úskalí a meze pozorování, modelové situace (S). 3) Osobnost, její struktura, vývoj a dimenze (P). Popis osoby (etudy) (S). 4) Schopnosti a vlohy. Druhy schopností určené faktorovou analýzou - dimenze vnímání, psychomotoriky a inteligence. Uplatnění emoční inteligence ve službách CR (P). Komunikační hry (S). 5) Temperament, soudobé metody jeho zkoumání, temperamentové dimenze obecného chování, emocionálního prožívání, sociálního chování, maskulinity a feminity (P). Psychologické příčiny pracovních konfliktů v modelech transakční analýzy (S). 6) Motivace, základní psychologické kategorie motivů, problém demotivace a frustrace, pracovní spokojenost (P). Problém altruismu v profesním životě a problematika syndromu mylné paměti v motivačních teoriích (S). 7) Inteligence a tvořivost. Projevy, účinky a složitosti jednotlivých typů inteligence a jejich kombinace u jednotlivce (P). Rozhodovací hra (S). 8) Sociální interakce, postoje, role chování ve studovaném oboru (P). Strategie a taktiky profesionálního jednání s klienty - modelové situace(S). 9) Dynamismy adaptace - možnosti a problémy ve studovaném oboru (P). Strategie a techniky profesionálního jednání s klienty "svízelných" povah (S). 10) Poznávání a charakterizace osobnosti - metody praktického poznávání lidí nutné pro vedoucího pracovníka oboru (P). Psychologický film zaměřený na studovaný obor - testování psychiky jednotlivých postav, charakteristika jejich chování (S). 11) Poradenská psychologie práce. Úloha a význam psychologického poradenství v osobním a profesionálním životě jedince zaměstnaného ve službách CR (P). Komparace výsledků testování filmových postav ve skupině (S). 12) Specifika práce v oblasti služeb z psychologického hlediska (P). "Veřejná a soukromá osoba" v člověku - modelové situace (S). 13) Psychologie činností ve službách ve vztahu k psychickým procesům pracovníka ve službách (P). Sociální role "hostitele" a "hosta" - interaktivní diskuse o modelových situacích (S).
Literature
    recommended literature
  • SMÉKAL, V.: Pozvánka do psychologie osobnosti. II. aktualizované vydání, Brno, Barrister 2009. ISBN 8-71-78-553-9
  • PAUKNEROVÁ, D. Psychologie pro ekonomy a manažery. Grada Publishing, 2012, vol. 2012, 3. vydání. info
Teaching methods (in Czech)
interaktivní přednáška, interaktivní diskuse, komunikační a rozhodovací hra, etudy
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška, vylosovaný teoretický zkušební okruh a hodnocení seminárních aktivit
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught: every week.
Note related to how often the course is taught: KS: 3|3|3, celkem 9.
General note: vylosovaný teoretický zkušební okruh a bodové hodnocení aktivit při semináři.
Information on the extent and intensity of the course: 3/3/3.
The course is also listed under the following terms winter 2013, winter 2015, summer 2016, summer 2017, summer 2018, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022, summer 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2014/MG029