MA001 Marketing

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2020
Rozsah
2/2/0. 4/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jan Hán, Ph.D. (cvičící)
Ing. Karolina Macháčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Marketing seznamuje studenty se základy marketingu. Objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky, důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro řešení konkrétních zadání.
Výstupy z učení
Znalosti: Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“, „C“, „4E“. Schopnosti: Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu. Dovednosti: Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu. Cvičení předmětu mají přispět ke schopnostem studenta implementovat získané marketingové znalosti v praxi.
Osnova
  • Osnova: 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice. 2. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí. 3. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích. 4. Marketingové řízení – podstata, specifika. 5. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí. 6. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu. 7. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice. 8. Nákupní proces spotřebitele a organizací. 9. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu. 10. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena. 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy. 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace. 13. Role marketéra ve firmě.
Literatura
    povinná literatura
  • JAKUBÍKOVÁ Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012, 329 s. ISBN 978-80-247-4209-0
    doporučená literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Strategie a trendy. 2. rozšířené vydání. Praha: GradaPubl. 2013. 368 s. ISBN 978-80-247-4670-8
  • KARLÍČEK Miroslav. Základy marketingu. Praha: GradaPubl., 2013. 256 s. ISBN 978-80-247- 4208-3
  • VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb – efektivně a moderně. Praha: GradaPubl. 2014. 272 s. ISBN 978-80-247-5037-8
  • KOTLER, Philip, Veronika WONG, John SAUNDERS, GaryARMSTRONG. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha: GradaPubl. 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2
  • MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing. Strategické trendy a příklady z praxe. 4. Vydání. Praha: GradaPubl. 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Emoce v marketingu. Jak oslovit srdce zákazníka. Grada Publ. 2014. 296 s. ISBN 978-80-247- 4843-6.
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing. Distanční studijní opora. Praha: VŠH 2011. ISBN 978-80-87411-19-3. Dostupné v IS VŠH.
Výukové metody
Seminární práce dle zadání vyučujícího, průběžný test na semináři, závěrečný písemný test Semináře - podmínkou zápočtu jsou 2 úspěšně absolvované testy, minimálně 70% účast na cvičeních, aktivita;
Písemný test - 100/100 (minimální úspěšnost 60 bodů);
Celkem - 100/100
Metody hodnocení
Studenti KOMBINOVANÉ formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku. Příklady témat seminárních prací: Marketingové řízení – podstata, specifika Specifické vlastnosti služeb Segmentace trhu Nástroje marketingového mixu Nákupní proces
Informace učitele
Příklady témat seminárních prací: Marketingové řízení – podstata, specifika Specifické vlastnosti služeb Segmentace trhu Nástroje marketingového mixu Nákupní proces Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4/4/4 celk 12h.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.