UCP:MA018 Mezinárodní obchod - Informace o předmětu
MA018 Mezinárodní obchod
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.zima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4/4/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- JUDr. Ing. Miroslav Okrouhlý, M.Sc. (přednášející)
- Předpoklady
- Vzhledem k tomu, že se předmět vyučuje ve třetím ročníku bakalářského stupně, předpokládá znalosti z oblasti podnikání, managementu a marketingu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hotelnictví (program UCP, BC) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. Úvodní části výuky se soustředí na úlohu mezinárodního obchodu v procesu globalizace světové ekonomiky, na teoretický základ a statistické vykazování mezinárodního obchodu. V další části kurzu se studenti seznámí s otázkami zahraničně obchodní politiky států, mezinárodní ekonomické integrace a činností institucí na podporu obchodu. Návazně budou předmětem výuky základy strategie a operací v zahraničním obchodu, řízení rizik, dodací a platební podmínky a cenová problematika v mezinárodním obchodu. V závěrečné části kurzu se studenti seznámí s významem zahraničně obchodních vztahů pro otevřenou ekonomiku České republiky. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje světového obchodu, které od současných manažerů vyžadují odpovídající přístupy v prostředí silné mezinárodní konkurence.
- Výstupy z učení
- Úspěšné absolvování tohoto předmětu dává studentům možnost:
• porozumět zásadám provádění mezinárodního obchodu v podmínkách různosti kulturního, politického, právního a ekonomického prostředí;
• znát základní strategie vstupu na zahraniční trhy a proces jejich tvorby z pohledu vývozních operací, kapitálově méně náročných a kapitálových forem;
• získat náhled do provádění operací v zahraničním obchodu a přípravy zahraničně obchodního kontraktu, zejména z pohledu řízení rizik a aplikace dodacích, platebních a cenových podmínek. - Osnova
- 1. Mezinárodní obchod a globální ekonomika
- 2. Teorie mezinárodního obchodu; Statistické vykazování mezinárodního obchodu
- 3. Zahraničně obchodní politika států a její nástroje
- 4. Mezinárodní ekonomická integrace; Mezinárodní instituce na podporu obchodu
- 5. Základy strategie a operací v zahraničním obchodu (vstup na zahraniční trhy)
- 6. Rizika v mezinárodním obchodu
- 7. Zahraničně obchodní kontrakt; Dodací podmínky (doložky) v kontraktu
- 8. Platební podmínky v kontraktu; Mezinárodní platební styk; Financování zahraničního obchodu
- 9. Stanovení cen v mezinárodním obchodu
- 10. Význam zahraničního obchodu pro ekonomiku České republiky
- Literatura
- povinná literatura
- CIVÍN, Lubomír. Teorie, politika a praxe mezinárodního obchodu. první. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, 2020, 177 s. ISBN 978-80-213-3062-7. info
- doporučená literatura
- SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica - Vysoká škola ekonomická, 2021, 186 s. ISBN 978-80-245-2416-0. info
- ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4. info
- DANIELS, John.D a Lee H. RADEBAUGH. International Business. 16th Edition. USA, United Kingdom: Pearson Education Limited, 2017, 688 s. ISBN 978-1-292-40327-4. info
- Výukové metody
- Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 20/12;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava - 58/66;
Celkem - 78/78 - Metody hodnocení
- Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100
Celkem 100/100
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4|4|4, celkem 12.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2024/MA018