BM2012IMK Integrovaná marketingová komunikace

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Lucia Spálová, PhD. (přednášející)
Jozef Ftorek, M.A. (cvičící)
Ing. Tatiana Leporis (cvičící)
Garance
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit posluchače na základní úrovni s problematikou integrované marketingové komunikace, která představuje vyvážený mix marketingových nástrojů uplatňovaných pro dosažení cílů organizace. Z pohledu klienta je cílem integrované marketingové komunikace přenos, resp. získání konzistentního a jednoznačného sdělení. V rámci předmětu se studenti seznámí s jednotlivými nástroji marketingové komunikace, jako jsou tzv. nadlinkové a podlinkové formy zahrnující reklamu, PR, nástroje podpory prodeje, přímý marketing, event marketing a další. Představeny budou možnosti kombinace nástrojů a nové trendy v jejich používání.
Výstupy z učení
Na základě absolvování předmětu student • Pochopí pojem marketingová komunikace a integrovaná marketingová komunikace a zná principy fungování integrované marketingové komunikace ve srovnání s tradičním přístupem. • Orientuje se v hlavních cílových skupinách a cílech integrované marketingové komunikace. • Dokáže vyhodnotit z pohledu socio-kulturního prostředí významné odlišnosti a jejich vliv na integrovanou marketingovou komunikaci. • Orientuje se v základním legislativním a regulačním rámci na vybraném trhu pro úspěšnou realizaci integrované marketingové komunikace. • Pochopí propojení interní a externí komunikace přes propojení kultury organizace (identity organizace) a image organizace, resp. značky organizace. • Bude znát význam značky a strategie značky pro komunikaci organizace a jejích produktů. • Porozumí smyslu využití jednotlivých nástrojů v návaznosti na jejich členění a charakteristiku. • Bude schopen sestavit jednoduchý mediaplán pro vybrané příklady s využitím znalosti procesu plánování nástrojů IMK a kritérií mediaplánu. • Pochopí pojem reklama a reklamní mix a jeho pozici v komunikačním mixu. • Orientuje se v nových formách marketingu typických pro on-line prostředí. • Pochopí význam a cíle PR (Public Relations) v rámci komunikačního mixu organizace. • Bude znát zásady krizové komunikace. • Pochopí význam podpory prodeje jako nástroje integrované marketingové komunikace a jeho odlišnosti od ostatních nástrojů. • Pochopí význam přímého marketingu v integrované marketingové komunikaci. • Porozumí významu databázového marketingu, CRM a budování vztahů se zákazníky. • Pochopí význam event marketingu jako nástroje BTL v integrované marketingové komunikaci. • Pochopí význam, cíle a limity měření a hodnocení integrované marketingové komunikace. • Orientuje se v možnostech měření a hodnocení jednotlivých nástrojů včetně on-line reklamy.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky – základní pojmy. Základní přístupy k marketingové komunikaci. 2. Integrovaná marketingová komunikace v mezinárodním prostředí. 3. Firemní kultura a identita. Značka a její role v integrované marketingové komunikaci. 4. Nástroje integrované marketingové komunikace a jejich plánování. 5. On-line nástroje a jejich role v integrované marketingové komunikaci. 6. Reklama a reklamní mix. Rozhodování o médiích. Mediaplán. 7. Public relations. Interní a externí PR. 8. Nástroje podpory prodeje a role v integrované marketingové komunikaci. 9. Přímý marketing a jeho nové formy. Osobní prodej. 10. Event marketing a možnosti jeho uplatnění. 11. Sponzoring a další nástroje integrované marketingové komunikace. 12. Možnosti měření a vyhodnocení integrované marketingové komunikace. 13. Nové trendy v integrované marketingové komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • PŘIKRYLOVÁ, J. a kol.: Moderní marketingová komunikace. 2. zcela přepracované vydání: Praha, Grada Publishing, 2019, 344 s., ISBN: 978-80-271-0787-2.
  • PALATKOVÁ, M. Integrovaná marketingová komunikace – studijní opora. Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, 2019. ISBN 978-80-7632-058-1.
  • KARLÍČEK, M. a kol.: Marketingová komunikace, 2. Aktualizované a doplněné vydání, 2016, Praha, Grada Publishing, 224 s. ISBN: 978-80-247-5769-8.
    doporučená literatura
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH, J.: Marketingová komunikace, Praha, Grada Publishing, 2003, 584 s., ISBN 808-247-0254-1.
  • FORET, M. Marketingová komunikace. 3. aktualizované vydání, ComputerPress, Brno 2012, 484 s. + DVD, ISBN 978-80-251-3432-0
    neurčeno
  • FORET, M. – HESKOVÁ, M. – LIESKOVSKÁ, V. – MELAS, D. Management integrované marketingové a podnikové komunikace. 1. vydání, Praha: Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, 2018, 140 s., ISBN 978-80-86747-48-4.
Výukové metody
Teoretická příprava Semináře - zpracování semestrálních projektů Hosté z praxe
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: Ukončení předmětu má formu písemné zkoušky. Podmínkou přihlášení na závěrečnou písemnou zkoušku, a tedy ukončení kurzu, je splnění podmínek seminářů (PS) nebo odevzdání semestrálního projektu a prezentace k semestrálnímu projektu (KS). V průběhu seminářů (PS) posluchači(ky) zpracovávají semestrální projekt a řeší písemně zadané problémy, jejichž hodnocení se započítává do aktivní účasti na seminářích. Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu (semináře) a písemnou zkoušku. Hodnocení kurzu je dvousložkové: Splnění podmínek seminářů (PS) / Zpracování semestrálního projektu a prezentace (KS + ISP) 30 bodů (min. 18 bodů) Závěrečná písemná zkouška 70 bodů (min. 42 bodů) CELKEM 100 bodů
Navazující předměty
Informace učitele
Název studijního předmětu Integrovaná marketingová komunikace
Typ předmětu ZT doporučený ročník / semestr 1/2
Rozsah studijního předmětu 2+2/týden
př.+cv. hod. 26/26
př./cv. kreditů 7
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků zápočet
zkouška Forma výuky přednášky/cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta Písemná zkouška (didaktický test)
Zpracování semestrálního projektu a jeho prezentace (zápočet)

.
Garant předmětu Doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
Zapojení garanta do výuky předmětu Garant stanovuje koncepci výuky, přednáší většinu témat, dále stanovuje koncepci cvičení a dohlíží na jejich vedení.
Vyučující

Jméno Praha Znojmo Mariánské Lázně
Doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. přednášející 55 % přednášející 55 % přednášející 55 %
Prof. PhDr. Miroslav Foret, CSc. přednášející 45 % přednášející 45 %
Jozef Ftorek, MA cvičící 100 % cvičící 100 %
Ing Jitka Veselá, Ph.D. přednášející 45 %
cvičící 50 %
Ing. Lena Malačka cvičící 50 %

Stručná anotace předmětu
Studijní předmět zahrnuje základní vhled do problematiky integrované marketingové komunikace, která představuje vyvážený mix marketingových nástrojů uplatňovaných pro dosažení cílů organizace. Z pohledu klienta je cílem integrované marketingové komunikace přenos, resp. získání konzistentního a jednoznačného sdělení. V rámci předmětu se studenti seznámí s jednotlivými nástroji marketingové komunikace, jako jsou tzv. nadlinkové a podlinkové formy zahrnující reklamu, PR, nástroje podpory prodeje, přímý marketing, event marketing a další. Představeny budou možnosti kombinace nástrojů a nové trendy v jejich používání.

Hlavní témat předmětu:
• Úvod do problematiky – základní pojmy. Základní přístupy k marketingové komunikaci.
• Integrovaná marketingová komunikace v mezinárodním prostředí.
• Firemní kultura a identita. Značka a její role v integrované marketingové komunikaci.
• Nástroje integrované marketingové komunikace a jejich plánování.
• Reklama a reklamní mix. Rozhodování o médiích. Mediaplán.
• On-line nástroje a jejich role v integrované marketingové komunikaci.
• Public relations. Interní a externí PR.
• Nástroje podpory prodeje a role v integrované marketingové komunikaci.
• Přímý marketing a jeho nové formy.
• Event marketing a možnosti jeho uplatnění.
• Sponzoring a další nástroje integrované marketingové komunikace.
• Možnosti měření a vyhodnocení integrované marketingové komunikace.
• Nové trendy v integrované marketingové komunikaci.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
BLAKEMAN, R. Integrated Marketing Communication: Creative Strategy from Idea to Implementation. 3rd ed. Rowman & Littlefield Publishers, 2018. ISBN 978-1538101056.
KARLÍČEK, M. a kol: Marketingová komunikace, 2. aktualizované a doplněné vydání, 2016, Praha, Grada Publishing, 224 s., ISBN: 978-80-247-5769-8.
PŘIKRYLOVÁ, J. a kol.: Moderní marketingová komunikace. 2. zcela přepracované vydání: Praha, Grada Publishing, 2019, 344 s., ISBN: 978-80-271-0787-2.

Doporučená:
BELCH, G. and BELCH, M. Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective, 11th ed. McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1259548147.
JONES, S. K. and KELLY, J. S. The IMC Sourcebook: Readings and Cases in Integrated Marketing Communications, Independently published, 2018. ISBN 978-1980324546.
PERCY, L. Strategic Integrated Marketing Communications, 3rd ed. Routledge, 2018. ISBN 978-1138058323.
SMITH, P. R. and ZOOK, Z. Marketing Communications: Integrating Online and Offline, Customer Engagement and Digital Technologies, 7th ed. Kogan Page, 2019. ISBN 9781789666953.

Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 16 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 16 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.