MKO2 Mediální komunikace 2

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2010
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jana Bobošíková (přednášející)
Anna Burgerová (přednášející)
Olga Martínková (přednášející)
Mgr. Adriana Prokešová, DiS. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název předmětu česky: PRK.6. Mediální komunikace (MKo1,2)
Název předmětu anglicky: Media communication
Forma výuky: dva semestry 1/1, 1/1
Počet kreditů: 3+6
Ukončení: zápočet, zkouška
.
Vyučující: PhDr. Slavomíra Honysová, Bc. Hana Hikelová


Anotace předmětu:
Kurs má seznámit studenty se základy studia politiky ve vztahu k médiím a komunikaci, teoretickými i praktickými postupy, metodami výzkumu, povahou analýzy, ale i s interdisciplinární povahou oboru politické vědy a politologie.

V rámci empirických studií politiky jde zejména o studium politických osobností a jejich mediální prezentace a sebeprezentace. Zejména pak komparativní studium biografií a autobiografií, a to ve vztahu k medializaci reprezentace a diverzifikaci sdělení. Předpokládá se také studium prostřednictvím field-research: ankety, interview a participativních pozorování, formální a obsahové analýzy biografií a autobiografií aj.

Obsah předmětu, hlavní témata:
1/ Úvod do studia: pojmosloví a metodologie. Jak studovat politiku, mediální kulturu, vztah politiky a médií. Sociální komunikace, tištěná, audiovizuální a elektronická média, počítač jako jev sociální a globální komunikace. Informace a informatizace společnosti.
2/ Člověk, jazyk a společnost, mýtus a náboženství, politické ideje a instituce. Metody badání o politice a jejích rituálech: experimenty s chováním, jednáním, interakcemi a stereotypy v politice, statisticko-kvantitativní metody, zkoumání textu jako pokus o popis a interpretaci sdělení.
3/ Informace a komunikace jako kulturní fenomén. Komunikace jako věda a umění, teorie konvergence symbolů a teorie informace.
4/ Sociální komunikace: kód a jeho sociální kontext: intrapersonální komunikace (sám se sebou), interpersonální (skupinová), veřejná komunikace (vč. masové).
5/ Politická informace a politická propaganda jako interaktivní proces. Informace syntaktická (strukturní, selektivní), sémantická, pragmatická a estetická. Volby a participace, volební kampaně a programy politických stran jako texty a promluvy.
6/ Problém komunikace v politice: politický proces, politická kultura a tradice. Role agentů politického procesu, interaktivita, rétorika, dramatismus, narativní modely, verbální a nonverbální komunikace (paralingvistická, extra-lingvistická): kinetika, haptika, proxemika, tagménika (spojení verbální a neverbální komunikace).
7/ Veřejnost, veřejné mínění a problémy participace. Masová komunikace a její technologie, činitelé (komunikátoři), zaměření (masy), lineární a jednosměrný proces. Vliv prostředků masové komunikace na vytváření veřejného mínění, jejich řízení, kontrola, mínění o mínění. Politický efekt medií, tzv. nová media a technologický determinismus, teorie kultivace, kulturní kontext a interkulturní komunikace.
8/ Politický diskurs: jazyk, ideologie a moc. Jazyk jako nástroj poznávání politického prostředí: souvislosti sociální, sociálně psychologické, obecně kulturní, jazyk jako přirozený a nikoli ideální nástroj uchovávání politických zkušeností, jazyk jako zdroj poznávání (znak/obraz skutečností minulých, současných, fiktivních nebo hypotetických).
9/ Mluvní akty a rétorika jako nauka o řečnickém umění, řečnická praxe, záporné hodnocení jazykového projevu a fungování jazyka v sociální a politické komunikaci. Jazyk, informace a jazyk názoru: sociolekt a ideolekt jako základní prvky řeči a promluvy politické osobnosti. Vztah řečníka k mluvenému, analýza diskursu.
10/ Povaha politické osobnosti obecně a v kontextu, problémy svobody, dobrovolnosti a odpovědnosti.

Témata pro seminární práce a diskuse:
- Politika a masmediální komunikace, politika a umění, politika a výtvarná umění, architektura, politika a životní styl, politika a náboženství, problém substituce politických institucí.
- Politika a politika (policy and politics): politický systém, politické procesy a chování a jednání v politice.
- Politika, kultura a národní identita, politika a globální impakt.
- Jazyk jako nástroj poznávání politického prostředí, mluvní akty a rétorika.
- Jednotlivec a společnost, stereotypy, heterotypy a autotypy, portrét a autoportrét, politika a politická osvěta (nepolitická politika).
- Atypická chování politické osobnosti – politická psychologie a patologie.

Způsob ukončení: závěrečný test po každém semestru, podmínka ukončení je minimálně 60% úspěšnost

Literatura k hlavním tématům:
Základní – politika a politologie:
• Adamová, K a L.Křížkovský: Základy politologie, Praha: C.H.Beck: 2000
• David, R.: Ústava České republiky. Listina základních práv a svobod, Olomouc: Nakladatelství Olomouc 1997
• Krejčí, O.: Politická psychologie, Praha 2005
• média a komunikace:
• Budil, Ivo T.: Mýtus, jazyk a kulturní antropologie, Praha: Triton 1995
• Bourdieu, Pierre F.: O televizi, Praha: Karolinum 2002
• Bystřický, Jiří: K filosofii médií, Praha: Nakladatelství Čeněk 2007

Doporučená
- Slovníky a příručky encyklopedické povahy:
• Kdo je kdo 91/92, Praha: Nakladatelství Kdo je kdo 1991 (a další aktualizovaná vyd.)
• Kdo je kdo a Who´s Who různých autorů a vydávaných v b.r.
• Reifová, Irena (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha: Portál 2004

– politika a politologie:
• Lord, Christopher: Politika, Praha: Karolinum 1999
• Říchová, Blanka: Přehled moderních politologických teorií. Empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě, Praha: Portál 2000
• Sartori, G.: Teória demokracie, Bratislava: Archa 1993
– média a komunikace:
• Bourdieu, Pierre F.: Teorie jednání, Praha: Karolinum: 2000
• Cejpek, Jiří: Informace, komunikace a myšlení, Praha: Karolinum 1998
• Jirák, Jan a Barbora Köpplová: Média a společnost, Praha: Portál 2007
• Kundera, Milan: Nesmrtelnost, Brno: Atlantis 2006
• McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace, Praha: Portál 2007
• Mičienka, Marek a Jan Jirák (eds.): Základy mediální výchovy, Praha: Portál 2007
• Sak, Petr (ed.): Člověk a vzdělávání v informační společnosti, Praha: Portál 2007
• Šubrt, J.: Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum, Praha: Karolinum 1998

Audiovizuální a tištěná média:
• deníky: Hospodářské noviny, LN, MF Dnes, Právo, Pražský deník, Haló noviny, regionální deníky, politické rubriky bulvárních deníků aj.
• týdeníky: Ekonom, Euro, Respekt, Reflex, Týden a regionální tisk aj.
• odborné časopisy: Politologický časopis, Politologická revue, Mezinárodní politika.
• audiovize: ČTV, ČT 24, Nova, Prima,
• kabelová a satelitní TV: BBC, CNN, TV 5, Sky News, Russia Today, ARD, TV 5 France, Al Džazíra aj. (různé jazykové verze)
• Internet:
• webové stránky politických osobností a politických stran v ČR i v zahraničí,
• zahraniční deníky (v angličtině, němčině, francouzštině)


Praha 1/10 2008
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015.