UCP:MKO2 Mediální komunikace 2 - Informace o předmětu
MKO2 Mediální komunikace 2
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2015
- Rozsah
- 1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Peter Kosmály, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Králová (přednášející) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Informace učitele
- Název předmětu česky: PRK.6. Mediální komunikace (MKo1,2)
Název předmětu anglicky: Media communication
Forma výuky: dva semestry 1/1, 1/1
Počet kreditů: 3+6
Ukončení: zápočet, zkouška
.
Vyučující: PhDr. Slavomíra Honysová, Bc. Hana Hikelová
Anotace předmětu:
Kurs má seznámit studenty se základy studia politiky ve vztahu k médiím a komunikaci, teoretickými i praktickými postupy, metodami výzkumu, povahou analýzy, ale i s interdisciplinární povahou oboru politické vědy a politologie.
V rámci empirických studií politiky jde zejména o studium politických osobností a jejich mediální prezentace a sebeprezentace. Zejména pak komparativní studium biografií a autobiografií, a to ve vztahu k medializaci reprezentace a diverzifikaci sdělení. Předpokládá se také studium prostřednictvím field-research: ankety, interview a participativních pozorování, formální a obsahové analýzy biografií a autobiografií aj.
Obsah předmětu, hlavní témata:
1/ Úvod do studia: pojmosloví a metodologie. Jak studovat politiku, mediální kulturu, vztah politiky a médií. Sociální komunikace, tištěná, audiovizuální a elektronická média, počítač jako jev sociální a globální komunikace. Informace a informatizace společnosti.
2/ Člověk, jazyk a společnost, mýtus a náboženství, politické ideje a instituce. Metody badání o politice a jejích rituálech: experimenty s chováním, jednáním, interakcemi a stereotypy v politice, statisticko-kvantitativní metody, zkoumání textu jako pokus o popis a interpretaci sdělení.
3/ Informace a komunikace jako kulturní fenomén. Komunikace jako věda a umění, teorie konvergence symbolů a teorie informace.
4/ Sociální komunikace: kód a jeho sociální kontext: intrapersonální komunikace (sám se sebou), interpersonální (skupinová), veřejná komunikace (vč. masové).
5/ Politická informace a politická propaganda jako interaktivní proces. Informace syntaktická (strukturní, selektivní), sémantická, pragmatická a estetická. Volby a participace, volební kampaně a programy politických stran jako texty a promluvy.
6/ Problém komunikace v politice: politický proces, politická kultura a tradice. Role agentů politického procesu, interaktivita, rétorika, dramatismus, narativní modely, verbální a nonverbální komunikace (paralingvistická, extra-lingvistická): kinetika, haptika, proxemika, tagménika (spojení verbální a neverbální komunikace).
7/ Veřejnost, veřejné mínění a problémy participace. Masová komunikace a její technologie, činitelé (komunikátoři), zaměření (masy), lineární a jednosměrný proces. Vliv prostředků masové komunikace na vytváření veřejného mínění, jejich řízení, kontrola, mínění o mínění. Politický efekt medií, tzv. nová media a technologický determinismus, teorie kultivace, kulturní kontext a interkulturní komunikace.
8/ Politický diskurs: jazyk, ideologie a moc. Jazyk jako nástroj poznávání politického prostředí: souvislosti sociální, sociálně psychologické, obecně kulturní, jazyk jako přirozený a nikoli ideální nástroj uchovávání politických zkušeností, jazyk jako zdroj poznávání (znak/obraz skutečností minulých, současných, fiktivních nebo hypotetických).
9/ Mluvní akty a rétorika jako nauka o řečnickém umění, řečnická praxe, záporné hodnocení jazykového projevu a fungování jazyka v sociální a politické komunikaci. Jazyk, informace a jazyk názoru: sociolekt a ideolekt jako základní prvky řeči a promluvy politické osobnosti. Vztah řečníka k mluvenému, analýza diskursu.
10/ Povaha politické osobnosti obecně a v kontextu, problémy svobody, dobrovolnosti a odpovědnosti.
Témata pro seminární práce a diskuse:
- Politika a masmediální komunikace, politika a umění, politika a výtvarná umění, architektura, politika a životní styl, politika a náboženství, problém substituce politických institucí.
- Politika a politika (policy and politics): politický systém, politické procesy a chování a jednání v politice.
- Politika, kultura a národní identita, politika a globální impakt.
- Jazyk jako nástroj poznávání politického prostředí, mluvní akty a rétorika.
- Jednotlivec a společnost, stereotypy, heterotypy a autotypy, portrét a autoportrét, politika a politická osvěta (nepolitická politika).
- Atypická chování politické osobnosti – politická psychologie a patologie.
Způsob ukončení: závěrečný test po každém semestru, podmínka ukončení je minimálně 60% úspěšnost
Literatura k hlavním tématům:
Základní – politika a politologie:
• Adamová, K a L.Křížkovský: Základy politologie, Praha: C.H.Beck: 2000
• David, R.: Ústava České republiky. Listina základních práv a svobod, Olomouc: Nakladatelství Olomouc 1997
• Krejčí, O.: Politická psychologie, Praha 2005
• média a komunikace:
• Budil, Ivo T.: Mýtus, jazyk a kulturní antropologie, Praha: Triton 1995
• Bourdieu, Pierre F.: O televizi, Praha: Karolinum 2002
• Bystřický, Jiří: K filosofii médií, Praha: Nakladatelství Čeněk 2007
Doporučená
- Slovníky a příručky encyklopedické povahy:
• Kdo je kdo 91/92, Praha: Nakladatelství Kdo je kdo 1991 (a další aktualizovaná vyd.)
• Kdo je kdo a Who´s Who různých autorů a vydávaných v b.r.
• Reifová, Irena (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha: Portál 2004
– politika a politologie:
• Lord, Christopher: Politika, Praha: Karolinum 1999
• Říchová, Blanka: Přehled moderních politologických teorií. Empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě, Praha: Portál 2000
• Sartori, G.: Teória demokracie, Bratislava: Archa 1993
– média a komunikace:
• Bourdieu, Pierre F.: Teorie jednání, Praha: Karolinum: 2000
• Cejpek, Jiří: Informace, komunikace a myšlení, Praha: Karolinum 1998
• Jirák, Jan a Barbora Köpplová: Média a společnost, Praha: Portál 2007
• Kundera, Milan: Nesmrtelnost, Brno: Atlantis 2006
• McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace, Praha: Portál 2007
• Mičienka, Marek a Jan Jirák (eds.): Základy mediální výchovy, Praha: Portál 2007
• Sak, Petr (ed.): Člověk a vzdělávání v informační společnosti, Praha: Portál 2007
• Šubrt, J.: Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum, Praha: Karolinum 1998
Audiovizuální a tištěná média:
• deníky: Hospodářské noviny, LN, MF Dnes, Právo, Pražský deník, Haló noviny, regionální deníky, politické rubriky bulvárních deníků aj.
• týdeníky: Ekonom, Euro, Respekt, Reflex, Týden a regionální tisk aj.
• odborné časopisy: Politologický časopis, Politologická revue, Mezinárodní politika.
• audiovize: ČTV, ČT 24, Nova, Prima,
• kabelová a satelitní TV: BBC, CNN, TV 5, Sky News, Russia Today, ARD, TV 5 France, Al Džazíra aj. (různé jazykové verze)
• Internet:
• webové stránky politických osobností a politických stran v ČR i v zahraničí,
• zahraniční deníky (v angličtině, němčině, francouzštině)
Praha 1/10 2008
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2015/MKO2