UCP:MG016 Etika a etiketa - Informace o předmětu
MG016 Etika a etiketa
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2013
- Rozsah
- 2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Libor Pavera, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Klímová (cvičící)
Ing. Barbora Koklarová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Bc. Šárka Mejcharová (cvičící) - Garance
- PhDr. Jan Kranát, Ph.D.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hotelnictví (program UCP, BC) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etiket. Ve vyšších ročnících bakalářského studia jsou vědomosti získané v předmětu MG 016 rozvíjeny ve volitelném předmětu MG 062 Obchodní a jednání a zvyklosti
- Osnova
- 1 Etika podnikání
- 1.1 Etika podnikání – souvislosti v ekonomickém a historickém kontextu
- 1.1.1 Terminologie
- 1.1.2 Vztah práva a morálky
- 1.1.3 Historie vývoje názorů na podnikatelskou etiku
- 1.1.4 Současné pojetí podnikatelské etiky
- 1.2 Praktické otázky etiky v podnikání
- 1.2.1 Otázky společenské odpovědnosti v podnikání
- 1.2.2 Rozdělení podnikatelské etiky podle úrovně rozhodování
- 1.2.3 Důvody etického chování firmy
- 1.2.4 Role managementu při formování etického konceptu firmy
- 1.2.5 Etický kodex
- 1.2.6 Transparentnost
- 1.2.7 Etický a sociální audit
- 1.2.8 Porušování etických pravidel a zákony
- 2 Společenský styk
- 2.1 Význam společenského styku, definice, pojmy
- 2.1.1 Definice a pojmy
- 2.2 Osobní styk
- 2.2.1 Praktický průvodce
- 2.2.2 Vnější vzhled
- 2.2.3 Pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti
- 2.2.4 Dárky a formy darování
- 2.2.5 Neformální jednání
- 2.3 Etiketa korespondence
- 2.3.1 Dopis
- 2.3.2 Email
- 2.3.3 Pozvánka
- 2.3.4 Akronymy
- 2.4 Nejčastější prohřešky
- 2.4.1 Pozdní příchody
- 2.4.2 Nevhodný oděv
- 2.4.3 Nevhodné téma k hovoru
- 2.4.4 Žvýkačka
- 2.4.5 Mobilní telefon
- 2.4.6 Komolení jmen
- 2.4.7 Neznalost kulturních odlišností
- 2.5 Kulturní odlišnosti
- 2.5.1 Vnímání času
- 2.5.2 Vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků
- 2.5.3 Vnímání barev
- 2.5.4 Odlišnosti při stolování
- 2.6 Společenské události
- 2.6.1 Druhy společenských událostí
- 2.6.2 Pravidla pořádání a průběhu jednotlivých společenských událostí
- 2.7 Základy diplomatického protokolu
- 3 Etika a etiketa rétoriky
- 3.1 Rétorika – historie , pojmy
- 3.2 Jak správně mluvit
- 3.2.1 Příprava materiálu
- 3.2.2 Styl vystoupení
- 3.2.3 Humor při vystoupení
- 3.2.4 Organizace přednášky, tiskové konference apod.
- 3.2.5 Využívání pomůcek a multimediálních technologií
- 3.2.6 Přednes, práce s mikrofonem a před kamerou
- 3.2.7 Neverbální komunikace
- 3.2.8 Tréma a techniky jejího odbourávání
- 3.2.9 Nejčastější prohřešky
- 3.2.10 Asertivní jednání
- Literatura
- povinná literatura
- Mathé, Ivo – Špaček, Ladislav. Etiketa. 1. vyd. Praha : BB/art s. r. o., 2005. 192 s. ISBN 80-7341-564-X
- Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Přeložil Karel Šprunk. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. 292 s. ISBN 80-713-111-3
- doporučená literatura
- Guth-Jarkovský, Jiří. Společenský katechismus. Ilustroval Jiří Slíva. 1. vyd. (v ČS) Praha : Čs. spisovatel, 1992. 319 s. ISBN 80-202-0379-6
- Wolffová, Inge. Etiketa v zaměstnání. Udělejte dobrý dojem! Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 127 s. ISBN 978-80-247-2081-4
- Brázda, Radim. Úvod do srovnávací etiky. 1. vyd. Praha : KLP, 1998. 177 s. ISBN 80-85917-46-7
- Additional: Chaney L.H., Martin J.S., Global Business Etiquette, A Guide to International Communication and Customs, 2012, ISBN 978-0313397172
- Basic:Post Peggy, Emily Post´s Etiquette, 17th edition, Harper Resource 2004, ISBN 978-0066209579
- Smejkal, Vladimír. Lexikon společenského chování. Ilustroval Vladimír Renčín. 3. zcela přepracované vyd. Praha : Grada, 2002. 218 s. ISBN 80-85623-38-2
- Bílý, Jiří. Základy etiky, estetiky a religionistiky. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. 170 s. ISBN 80-86861-21-X
- Thompson Mel, An Introduction to Philosophy and Ethics, Hodder Murray 2003, ISBN 978-0230603912
- DROZEN, F a J PŘEUČIL. Rétorika a etika. 2008. ISBN 978-80-245-1429-1. info
- ROB, F. Diplomatický protokol a etiketa. 2007. ISBN 978-80-7278-418-9. info
- ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6. info
- GULLOVÁ, S a F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X. info
- Metody hodnocení
- Student formy zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace KS: 3|3|3, celkem 9 nebo 5h.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2013/MG016