MG016 Etika a etiketa

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2012
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Pavera, CSc. (přednášející)
Mgr. Monika Klímová (cvičící)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Bc. Šárka Mejcharová (cvičící)
Garance
PhDr. Jan Kranát, Ph.D.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etiket. Ve vyšších ročnících bakalářského studia jsou vědomosti získané v předmětu MG 016 rozvíjeny ve volitelném předmětu MG 062 Obchodní a jednání a zvyklosti
Osnova
  • 1 Etika podnikání 1.1 Etika podnikání – souvislosti v ekonomickém a historickém kontextu 1.1.1 Terminologie 1.1.2 Vztah práva a morálky 1.1.3 Historie vývoje názorů na podnikatelskou etiku 1.1.4 Současné pojetí podnikatelské etiky 1.2 Praktické otázky etiky v podnikání 1.2.1 Otázky společenské odpovědnosti v podnikání 1.2.2 Rozdělení podnikatelské etiky podle úrovně rozhodování 1.2.3 Důvody etického chování firmy 1.2.4 Role managementu při formování etického konceptu firmy 1.2.5 Etický kodex 1.2.6 Transparentnost 1.2.7 Etický a sociální audit 1.2.8 Porušování etických pravidel a zákony 2 Společenský styk 2.1 Význam společenského styku, definice, pojmy 2.1.1 Definice a pojmy 2.2 Osobní styk 2.2.1 Praktický průvodce 2.2.2 Vnější vzhled 2.2.3 Pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti 2.2.4 Dárky a formy darování 2.2.5 Neformální jednání 2.3 Etiketa korespondence 2.3.1 Dopis 2.3.2 Email 2.3.3 Pozvánka 2.3.4 Akronymy 2.4 Nejčastější prohřešky 2.4.1 Pozdní příchody 2.4.2 Nevhodný oděv 2.4.3 Nevhodné téma k hovoru 2.4.4 Žvýkačka 2.4.5 Mobilní telefon 2.4.6 Komolení jmen 2.4.7 Neznalost kulturních odlišností 2.5 Kulturní odlišnosti 2.5.1 Vnímání času 2.5.2 Vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků 2.5.3 Vnímání barev 2.5.4 Odlišnosti při stolování 2.6 Společenské události 2.6.1 Druhy společenských událostí 2.6.2 Pravidla pořádání a průběhu jednotlivých společenských událostí 2.7 Základy diplomatického protokolu 3 Etika a etiketa rétoriky 3.1 Rétorika – historie , pojmy 3.2 Jak správně mluvit 3.2.1 Příprava materiálu 3.2.2 Styl vystoupení 3.2.3 Humor při vystoupení 3.2.4 Organizace přednášky, tiskové konference apod. 3.2.5 Využívání pomůcek a multimediálních technologií 3.2.6 Přednes, práce s mikrofonem a před kamerou 3.2.7 Neverbální komunikace 3.2.8 Tréma a techniky jejího odbourávání 3.2.9 Nejčastější prohřešky 3.2.10 Asertivní jednání
Literatura
    povinná literatura
  • Additional: Chaney L.H., Martin J.S., Global Business Etiquette, A Guide to International Communication and Customs, 2012, ISBN 978-0313397172
  • Mathé, Ivo – Špaček, Ladislav. Etiketa. 1. vyd. Praha : BB/art s. r. o., 2005. 192 s. ISBN 80-7341-564-X
  • Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Přeložil Karel Šprunk. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. 292 s. ISBN 80-713-111-3
    doporučená literatura
  • Guth-Jarkovský, Jiří. Společenský katechismus. Ilustroval Jiří Slíva. 1. vyd. (v ČS) Praha : Čs. spisovatel, 1992. 319 s. ISBN 80-202-0379-6
  • Smejkal, Vladimír. Lexikon společenského chování. Ilustroval Vladimír Renčín. 3. zcela přepracované vyd. Praha : Grada, 2002. 218 s. ISBN 80-85623-38-2
  • Wolffová, Inge. Etiketa v zaměstnání. Udělejte dobrý dojem! Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 127 s. ISBN 978-80-247-2081-4
  • Brázda, Radim. Úvod do srovnávací etiky. 1. vyd. Praha : KLP, 1998. 177 s. ISBN 80-85917-46-7
  • Thompson Mel, An Introduction to Philosophy and Ethics, Hodder Murray 2003, ISBN 978-0230603912
  • Basic:Post Peggy, Emily Post´s Etiquette, 17th edition, Harper Resource 2004, ISBN 978-0066209579
  • Bílý, Jiří. Základy etiky, estetiky a religionistiky. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. 170 s. ISBN 80-86861-21-X
  • DROZEN, F a J PŘEUČIL. Rétorika a etika. 2008. ISBN 978-80-245-1429-1. info
  • ROB, F. Diplomatický protokol a etiketa. 2007. ISBN 978-80-7278-418-9. info
  • ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6. info
  • GULLOVÁ, S a F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X. info
Metody hodnocení
Student formy zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace KS: 3|3|3, celkem 9 nebo 5h.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.