JC521 Český jazyk

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2017
Rozsah
0/16. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiří Holub, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Kulich, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Holub, Ph.D.
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
JC510 Český jazyk pro cizince
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze cizinci, tj. ti, kdo nejsou Češi nebo Slováci.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit znalosti obecného i odborného jazyka na úroveň B2 Společného evropského referenčního rámce se zvláštním zřetelem na oblast hotelnictví a cestovního ruchu.
Znalosti: Student si upevní již nabyté běžné komunikační znalosti a prohloubí a rozšíří si speciálnější formy ústní i písemné komunikace. Seznámí se také s některými kulturními odlišnostmi českého prostředí a společensko-historickými reáliemi (např. svátky).
Kompetence: Student by měl být schopen zvolit vhodné dorozumívací prostředky s ohledem na určitou komunikační situaci a měl by si rozvíjet aktivní znalost spisovné češtiny a pasivní znalost češtiny obecné.
Dovednosti: Nabyté znalosti a kompetence by studentovi měly umožnit adekvátně a standardně se dorozumívat i v speciálnějších situacích, a to jak ústně (gratulace, přání, návštěva), tak písemně (pozvánka, obchodní dopis, žádost), a lépe porozumět i náročnějším mluveným projevům (přednáška) či psaným textům (učebnice, skripta).
Osnova
  • 1. Opakování kondicionálu a nepravidelného stupňování adjektiv a adverbií.
  • 2. Dativ plurálu.
  • 3. Fráze, které řekneme, když někomu k něčemu přejeme nebo gratulujeme.
  • 4. Lokál plurálu.
  • 5. Zásady slovosledu u minulého času, kondicionálu a reflexivních sloves (řekl jsem mu to x včera jsem mu to řekl).
  • 6. Instrumentál plurálu.
  • 7. Fráze, které řekneme, když někoho zveme na návštěvu, schůzku, nějakou akci ap. a fráze, které řekneme, když se nám tato akce může zkomplikovat.
  • 8. Vokativ substantiv.
  • 9. Charakterové vlastnosti a vzhled určité osoby.
  • 10. Substantiva typu turista a průvodce.
  • 11. Psaní neformálního dopisu.
  • 12. Vedlejší věty uvozené zájmenem který.
  • 13. Významové diference slov: průvodce – delegát – tlumočník; památka – památník – pomník; kostel – chrám – mešita – synagoga. Nejdůležitější české svátky.
Literatura
    povinná literatura
  • HOLÁ, Lída a Pavla BOŘILOVÁ. Česky krok za krokem 2. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7. info
  • MALÁ, Zdena. Česky krok za krokem 2 - Pracovní sešit lekce 1-10. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-66-0. info
  • MALÁ, Zdena. Česky krok za krokem 2 - Pracovní sešit lekce 11-20. Praha: Akropolis, 2016. ISBN 978-80-7470-108-5. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivitách studentů ve vybraných komunikačních situacích v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací a imitace jednoduchých struktur. Studenti tak získávají návyk používat vhodné komunikační prostředky s ohledem na konkrétní situaci.
Metody hodnocení
2 průběžné testy. Za každý test splněný minimálně na 70 % se započítává 15 bodů, celkem tedy až 30 bodů.
Za minimálně 70% prezenci se započítává 20 bodů.
Závěrečná zkouška má dvě části: písemný test, v němž lze získat až 80 bodů (požadované minimum je 56 bodů), a ústní pohovor, v němž lze získat až 20 bodů. Celkové maximum je 100 bodů, požadované minimum je 70 bodů.
Celkově lze získat až 150 bodů. Známka je udělena podle této škálaly:
150–141 = A
140–131 = B
130–121 = C
120–111 = D
110–100 = E
99–0 = FX
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je nutno ukončit do konce zkouškového období daného semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.