JC521 Český jazyk

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2018
Rozsah
0/16/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jelena Celunová, CSc. (cvičící)
Mgr. Jiří Holub, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Romana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marie Krejčová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Kulich, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šuťaková (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Holub, Ph.D.
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
JC510 Český jazyk pro cizince
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze cizinci, tj. ti, kdo nejsou Češi nebo Slováci.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit znalosti obecného i odborného jazyka na úroveň B2 Společného evropského referenčního rámce se zvláštním zřetelem na oblast hotelnictví a cestovního ruchu.
Znalosti: Student si upevní již nabyté běžné komunikační znalosti a prohloubí a rozšíří si speciálnější formy ústní i písemné komunikace. Seznámí se také s některými kulturními odlišnostmi českého prostředí a společensko-historickými reáliemi (např. svátky).
Kompetence: Student by měl být schopen zvolit vhodné dorozumívací prostředky s ohledem na určitou komunikační situaci a měl by si rozvíjet aktivní znalost spisovné češtiny a pasivní znalost češtiny obecné.
Dovednosti: Nabyté znalosti a kompetence by studentovi měly umožnit adekvátně a standardně se dorozumívat i v speciálnějších situacích, a to jak ústně (gratulace, přání, návštěva), tak písemně (pozvánka, obchodní dopis, žádost), a lépe porozumět i náročnějším mluveným projevům (přednáška) či psaným textům (učebnice, skripta).
Osnova
  • 1. Opakování kondicionálu a nepravidelného stupňování adjektiv a adverbií.
  • 2. Dativ plurálu.
  • 3. Fráze, které řekneme, když někomu k něčemu přejeme nebo gratulujeme.
  • 4. Lokál plurálu.
  • 5. Zásady slovosledu u minulého času, kondicionálu a reflexivních sloves (řekl jsem mu to x včera jsem mu to řekl).
  • 6. Instrumentál plurálu.
  • 7. Fráze, které řekneme, když někoho zveme na návštěvu, schůzku, nějakou akci ap. a fráze, které řekneme, když se nám tato akce může zkomplikovat.
  • 8. Vokativ substantiv.
  • 9. Charakterové vlastnosti a vzhled určité osoby.
  • 10. Substantiva typu turista a průvodce.
  • 11. Psaní neformálního dopisu.
  • 12. Vedlejší věty uvozené zájmenem který.
  • 13. Významové diference slov: průvodce – delegát – tlumočník; památka – památník – pomník; kostel – chrám – mešita – synagoga. Nejdůležitější české svátky.
Literatura
    povinná literatura
  • HOLÁ, Lída a Pavla BOŘILOVÁ. Česky krok za krokem 2. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7. info
  • MALÁ, Zdena. Česky krok za krokem 2 - Pracovní sešit lekce 1-10. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-66-0. info
  • MALÁ, Zdena. Česky krok za krokem 2 - Pracovní sešit lekce 11-20. Praha: Akropolis, 2016. ISBN 978-80-7470-108-5. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivitách studentů ve vybraných komunikačních situacích v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací a imitace jednoduchých struktur. Studenti tak získávají návyk používat vhodné komunikační prostředky s ohledem na konkrétní situaci.
Metody hodnocení
2 průběžné testy. Za každý test splněný minimálně na 70 % se započítává 15 bodů, celkem tedy až 30 bodů.
Za minimálně 70% prezenci se započítává 20 bodů.
Závěrečná zkouška má dvě části: písemný test, v němž lze získat až 80 bodů (požadované minimum je 56 bodů), a ústní pohovor, v němž lze získat až 20 bodů. Celkové maximum je 100 bodů, požadované minimum je 70 bodů.
Celkově lze získat až 150 bodů. Známka je udělena podle této škálaly:
150–141 = A
140–131 = B
130–121 = C
120–111 = D
110–100 = E
99–0 = FX
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je nutno ukončit do konce zkouškového období daného semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.