MA018 Mezinárodní obchod

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2018
Rozsah
2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti mezinárodního obchodu a podnikání. Součástí výuky předmětu je komplexní představení současného mezinárodního podnikatelského prostředí a principy jeho fungování z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Výuka se soustředí na konkrétní způsoby spolupráce nejen mezi hlavními obchodními teritorii světa, ale zahrnuje i oblasti budoucího předpokládaného vysokého potenciálu pro mezinárodní business.

Předmět je zaměřen na mezinárodní obchod, světovou ekonomiku, peněžní ekonomii a bankovnictví, teritoriální studia, ekonomiku a management, mezinárodní podnikání, hospodářskou politiku apod. Témata zahrnují teorie mezinárodního obchodu od nejstarších (merkantilismus) přes klasickou a neoklasickou teorii až po vybrané alternativní teorie s vazbou na mezinárodní obchod. Současně jsou představeny aktuální trendy ve vývoji mezinárodních ekonomických vztahů (obchod se zbožím, službami, pohyb kapitálu, hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů).
Součástí kursu je také výklad vývoje mezinárodní integrace a porovnání konkurenceschopnosti České republiky s ostatními členskými zeměmi Evropské unie, jakož i postavení EU ve světovém měřítku.

Znalosti: Studenti umí popsat základní funkce trhu a zásady podnikání v mezinárodním prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického. Získají přehled o rozdílných formách ekonomických systémů a jejich dopadech na mezinárodní obchod. Získají základní znalosti v peněžní ekonomii a bankovnictví a pochopí zásady finančních trhů v mezinárodním měřítku. Pochopí postupy hospodářské politiky státu a ekonomiky a managementu společností. Dokážou se orientovat na trhu práce v mezinárodním podnikání. Získají základní přehled o spolupráci v rámci EU a mezinárodní integraci v celosvětovém rámci.

Schopnosti: Absolventi kursu se mohou aktivně zapojit do činností v mezinárodním obchodu a podnikání. Mohou vedle zkušených kolegů navázat na své znalosti a dovednosti z prostředí, které poznali nejen v oblasti teorie, ale na mnoha příkladech z praxe, které jsou součástí seminářů.

Dovednosti: Absolventi kursu umí vyhodnotit podmínky pro podnikání v jednotlivých teritoriích, včetně předností a rizik z mnoha pohledů, jako jsou např. specifika vyplývající z ekonomického systému a teritoria podnikání a specifického sektoru, dále připravenost teritoria podporovat podnikání a poskytnout ochranu pro investice, dostupnost kvalifikovaných pracovních sil a v neposlední řadě bezpečného skončení spolupráce se subjekty z vybrané oblastí. Studenti jsou schopni porozumět ekonomickému základnímu zpravodajství včetně informací z finančních trhů. Rozumí struktuře institucí EU a fungování základních postupů v rámci integrované Evropy.
Osnova
  • 1. Mezinárodní podnikatelské prostředí.
  • 2. Principy fungování mezinárodního podnikatelského prostředí z pohledu makroekonomického i mikroekonomického.
  • 3. Mezinárodní obchod a vývoj světové ekonomiky.
  • 4. Specifika vývoje podnikání ve významných teritoriích.
  • 5. Teorie mezinárodního obchodu.
  • 6. Peněžní ekonomie a bankovnictví, finanční trhy.
  • 7. Hospodářská politika.
  • 8. Ekonomika a management společností.
  • 9. Trh práce v mezinárodním podnikání.
  • 10. Mezinárodní integrace, Evropská unie.
  • 11. Spolupráce v rámci EU v oblasti mezinárodní integrace.
  • 12. Postavení EU ve světovím měřítku.
  • 13. Postavení ČR v mezinárodním podnikání.
Literatura
    povinná literatura
  • Kalínská Emilie a kolektiv, Mezinárodní obchod v 21. století, Grada Publishing, 2010, ISBN 978-80-2473-396-8
  • Kubišta Václav a kolektiv, Mezinárodní ekonomické vztahy business, nakladatel Aleš Čeněk, 2009, ISBN 978-80-7380-191-5
    doporučená literatura
  • Suder Gabriele, Doing Business in Europe, SAGE Publications Ltd., London, EC1Y 1SP, ISBN 978-14-1291-84-7
Výukové metody
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/9;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava - 49/66;
Celkem - 75/75

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Studenti kombinované formy zpracují rešerši odborné literatury nebo ekonomických periodik týkající se buď problematiky podnikání ve vybraném teritoriu nebo hospodářské politiky vybraného státu (seskupení států), kterou zašlou zkoušejícímu nejméně jeden týden před zkouškou.
Součástí zkoušky je rozprava nad daným problémem.
Metody hodnocení
Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100
Celkem 100/100


Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4|4|4, celkem 12.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.