JS020 Španělský jazyk II.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Holub, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Holub, Ph.D.
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Předmět navazuje na úvodní kurz SJ 010 a jeho cílem je dále rozvíjet jazykové znalosti a schopnost komunikovat a psát v běžných životních situacích na úrovni A1-A2 Společného evropského referenčního rámce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět navazuje na úvodní kurz SJ 010 a jeho cílem je dále rozvíjet jazykové znalosti a schopnost komunikovat a psát v běžných životních situacích na úrovni A1-A2 Společného evropského referenčního rámce. Seznamuje studenty se základními rozdíly současné evropské a latinskoamerické španělštiny, s reáliemi Španělska a zemí Latinské Ameriky a s některými mezikulturními rozdíly. Forma výuky je založená na aktivní účasti studentů při řešení základních komunikativních situací v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací. Rozvíjí se tak jazykové dovednosti i schopnost volit jednoduché komunikativní prostředky v konkrétní situaci. Znalosti a dovednosti získané v předmětu JS 020 Španělský jazyk jsou dále rozvíjeny v navazujícím předmětu JS 030 Španělský jazyk.
Osnova
  • 1. Orientace ve městě 1 – základní slovní zásoba, zeptat se na existenci nějakého místa 2. Orientace ve městě 2 – zeptat se na konkrétní místo, udat adresu, ptát se na cestu a vysvětlit ji 3. Doprava ve městě – prostředky MHD, doprava v Madridu a Praze 4. Orientace v čase, udávání hodin – otvírací doba obchodů a institucí, odjezdy a příjezdy vlaků/autobusů, přílety a odlety na letišti 5. Zájmy, záliby a koníčky a vyjadřování preferencí 6. Jak požádat o laskavost a vhodně reagovat 7. Jak se zeptat na přání či potřebu a vhodně odpovědět 8. V restauraci – základní slovní zásoba (názvy potravin), jídelní lístek, objednávání pokrmů a nápojů 9. Španělská a latinskoamerická kuchyně – ingredience a typické pokrmy 10. Popis osoby (vzhled, povahové vlastnosti, věk, profese, zájmy apod.) 11. Rodina a rodinní příslušníci 12. Denní režim (každodenních činnosti, vyjadřování frekvence, časový harmonogram, rozdílné rozvržení denních aktivit ve Španělsku) 13. Souhrnné opakování probrané látky
Literatura
    povinná literatura
  • BROŽOVÁ KATEŘINA a FERRER PEŇARANDA CARLOS. Aventura 1. 1. vyd. Praha: Klett nakladatelství s.r.o., 2009, 221 s. ISBN 978-80-7397-022-2. info
  • BROŽOVÁ, Kateřina a Carlos FERRER PEÑARANDA. Aventura 2. Praha: Klett, 2010. ISBN 978-80-7397-043-7. info
  • CASTRO VIÚDEZ,F., BENÍTEZ RUBIO,M.N. Espaňol en Marcha 3, Curso de espaňol como lengue extranjera. 4. vyd. Madrid: SGEL-Educación, 2009, 167 s. Libro del alumno. ISBN 978-84-9778-239-5. info
  • CASTRO VIÚDEZ,F., BENÍTEZ RUBIO,M.N. Espaňol en Marcha 3, Curso de espaňol como lengue extranjera. 3. vyd. Madrid: SGEL-Educación, 2009, 72 s. Cuaderno de ejercicios. ISBN 978-84-9778-241-8. info
    doporučená literatura
  • CASTRO, F. USO de la gramática española - Elemental. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 1996. info
  • SÁNCHEZ, A a GÓMEZ P CANTOS. 450 ejercicios gramaticales. Madrid: SGEL-Educación., 1991. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou cvičení s důrazem na rozvoj komunikativních schopností studentů. Je založena na aktivní účasti studentů při řešení vybraných komunikativních situací v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situacáí zaměžených zejména na manažerské pozice. Rozvíjí se tak jazykové dovednosti i schopnot volit vhodné komunikativní prostředky s ohledem na konkrétní situaci a interkulturní odlišnosti.
Metody hodnocení
Písemný test 100/100 (min. 70%) Při vyhodnocení testu bude přihlédnuto k úspěšnému splnění jednotlivých částí testu Zápočet je nutno složit do konce zkouškového období daného semestru Aktivní účast na seminářích (min. 75%) Student kombinované formy bude samostatně plnit zadané úkoly (gramatická i komunikativní cvičení, četba textů, vyhledávání informací, příprava ústních prezentací atd.) a zpracuje písemné úlohy podle zadání, které se vážou na základní okruhy předmětu. Jejich kontrola a doplňující procvičování se uskuteční během konzultací. Kontrola zvládnutí zadaných forem komunikace bude předmětem závěrečného testu, jehož úspěšné absolvování je podmínkou udělení zápočtu.
Navazující předměty
Informace učitele
Student v předmětu JS 020 Španělský jazyk si osvojí základní jazykové prostředky pro komunikaci v probíraných tematických okruzích. Získá základní informace o španělských a latinskoamerických reáliích dané jazykové oblasti majících vztah k probíraným tématům. Kompetence: Po absolvováním předmětu JS 020 student zvládne jednoduchým způsobem komunikovat a psát v běžných životních situacích, které byly probrány ve výše zmíněných konverzačních okruzích (pohyb ve městě, zájmy a záliby, pobyt v restauraci, španělská a latinskoamerická kuchyně, popis osoby, rodina, denní režim) Dovednosti: Absolvováním předmětu JS 020 bude student umět klást a zodpovídat jednoduché otázky týkající se orientace a pohybu po městě. Bude umět se zeptat na časový úsek a zorientovat se v časových údajích (otvírací doba, úřední doba, jízdní řád, rozvrh hodin apod.). Bude schopen požádat o laskavost a vhodně reagovat v dané situaci. Zorientuje se v jídelním lístku a zvládne komunikovat s personálem restaurace a hovořit o svých stravovacích preferencích. Bude umět mluvit o sobě, svých zájmech a zálibách, každodenních aktivitách, své rodině a blízkých osobách. Bude rozumět známým slovům a jednoduchým větám, které se týkají výše zmíněných témat, bude-li mluvčí hovořit pomalu a srozumitelně.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 3; 2|2|2, celkem 6.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.